przez Ryszard Trawiński

Oslo: Bik Bok Runway 2018 dla Haikw/
Wspieranie młodych talentów jest kluczem do przyszłości przemysłu modowego. Dotyczy to zarówno Nowego Jorku, Paryża czy Londynu jak i rodzących się modowych rynków, takich jak Norwegia.
Zrozumiała to świetnie marka Bik Bok, należąca do największej norweskiej firmy typu fast-fashion fundując nagrodę Bik Bok Runway Award przyznawaną podczas Oslo Runway przeznaczoną właśnie dla młodych obiecujących talentów modowych. Zwycięzcy otrzymają 100 tysięcy koron norweskich (około 12 tysięcy dolarów) na opiekę mentora i pokaz kolekcji na następny sezon.
Możliwości i pieniądze zadziałały - sprawiły, że kilka najgłośniejszych pokazów sezonu Spring 2019 podczas Oslo Runway było autorstwa poprzednich zwycięzców BBRA. Mowa o Michaelu Olestadzie i Anne Karine Thorbjørnsen.
W tym roku do walki o nagrodę zostało nominowanych pięć marek: Bror August, HAiKw/, Merilin Kolk, O-F-C i Søster Studio. Projektanci zaprezentowali swoje kolekcje sędziom – projektantom: projektantce Ann-Sofie Back, Randi Svendsen z magazynu COSTUME, Kirsten Andersen z Bik Bok i Tuomasowi Laitinenowi z magazynu SSAW.
Podczas panelu zespoły projektowe przygotowały looki dla pokazu grupowego na wybiegu w starym banku w Oslo – głównej lokalizacji wydarzenia. Estetyka pięciu współzawodniczących zespołów była tak różnorodna, jak ich inspiracje - od Małej Syrenki do skóry jabłka, od sportowej funkcjonalności do Opowieści Podręcznej.
Nagrodę otrzymali Ida Falck Øien i Harald Lunde Helgesen z Haikw/. Haik to po norwesku autostop. Całość czyta się haik with us czyli autostopuj z nami. Co sezon projektanci zapraszają współpracowników i klientów do wspólnej podróży. Rezultat jest zawsze zaskakujący. Multidyscyplinarny zespół tworzy kolekcje, które łączą artyzm z funkcjonalnością. Marka kładzie nacisk na tworzenie niestandardowych printów i tkanin charakterystycznych dla każdego projektu. HaiKw/ ma swoją siedzibę w Oslo i jest prowadzony właśnie przez Haralda Lunde Helgesena i Idę Falck Øien. Projektanci podchodzą do swej pracy z poczuciem humoru. Są zdania, że moda powinna być zabawą. Ich propozycja na wiosnę 2019 roku obejmuje komiczne, nieporęczne buty z drewnianymi podeszwami, psychodeliczne printy i gingham (bawełniany materiał w kratkę), wykończone za pomocą biżuterii projektu Victorii Duffee.
Ida i Harald współzawodniczyli z markami Bror August, Merilin Kolk, O-F-C i Søster Studio.

Bror August to marka odzieżowa założona i prowadzona przez 21-letniego Brora Augusta Vestbø. Swoją pierwszą kolekcję „Film Orange” marka zaprezentowała w 2015 roku. Bror August Vestbø wystąpił podczas New York FW w 2016 roku ze swoją drugą kolekcją „Never have a boyfriend jeans” w galerii Davida Lewisa. Trzecia kolekcja, „Kocham Central Park” (2016), została zaprezentowana w Kunstnernes Hus podczas Oslo Runway, a następnie podczas NYFW w galerii Davida Lewisa. Kolekcja „Togetherness” została zaprezentowana podczas NYFW w 2017 roku. Bror August Vestbø projektował odzież dla magazynu kulturalnego ALL-IN, tworzył kostiumy do tańca i performance oraz brał udział w kilku wystawach - w Stedjik Museum (AMS) i Moderna Museet (STHML).
W sierpniu w Oslo projektant pokazał dość osobistą kolekcję zatytułowaną „How to Dress Like Me”. Projektant uwielbia stroje typu Mała Syrenka i wodne motywy.

Merilin Kolk ukończyła niedawno National Academy of the Arts w Oslo z dyplomem projektowania ubrań. Urodziła się i wychowała w Estonii, a w wieku 19 lat przeprowadziła się do Norwegii. Wcześniej studiowała biznes. Merilin odzwierciedla w swych projektach idee kobiecości. Pracuje z takimi konceptami jak relacje, tożsamość i poczucie rzeczywistości. Robi to, badając w jaki sposób porusza się odzież i świadomie wykorzystując objętość i materiał.
Teraz zaprezentowała rozszerzoną wersję swojej kolekcji dyplomowej. Jej rzeźbiarskie ujęcie skromnego ubioru, nawiązujące do tradycji Amiszów oraz Opowieści Podręcznej współgrało z asymetrycznościami i motywem dualizmu.

O-F-C (Office for Form and Contexture) to biuro badawcze i projektowe w Oslo, interdyscyplinarna sieć artystów i kreatywnych profesjonalistów. Zespół prowadzi Øyvind Ruud, który ukończył Central Saint Martins i National Academy of the Arts w Oslo. Projektantami kolekcji są Axel Enquist, Mark Lewis Barbero, Annikken Wilhelmsen i Natalia Korotkova. Ten wielodyscyplinarny kolektyw ma na celu połączenie sportowej funkcjonalności, tradycyjnie kojarzonej z norweską odzieżą sportową, z miejskością i utylitarnością. Czarny to ich ulubiony kolor. Na uwagę zasługują pojemne torby zaprojektowane przez O-F-C.

Studio Søster zostało założone w Oslo w 2017 roku przez projektantkę Pernille Nadine. Dziś jest prowadzone przez nią i jej partnera Paavo. Biżuteria jest wytwarzana ręcznie w Oslo. Każdy look ready-to-wear powstaje w małym studiu w Londynie. Ich celem jest oferowanie trwałej luksusowej mody. Są pozasezonową marką i wytwarzają swoje ubrania w niewielkich ilościach. Swe zainteresowanie środowiskiem i wpływem, jaki ma na niego przemysł modowy, rzutują na każdy aspekt swojej pracy. Søster dąży do jak największej społecznej i ekologicznej odpowiedzialności. Są wegetarianami, nie używają skór, futer ani piór i stosują jak najmniej plastiku.
Na podstawie: vouge.com, fashioninoslo.com, bikbok.com, www.minmote.no
Tematy: Konkursy mody, Pokazy mody
Podobne w serwisie

Burberry. Riccardo Tisci na czas Brexitu

Koncepcja mężczyzny XXI wieku zdaniem Versace

Dolce&Gabbana: dwie męskie kolekcje, jedno DNA

Oteyza. W poszukiwaniu hiszpańskich korzeni

Menswear na rok 2019 zdaniem Junya Watanabe

Chanel: wizja luksusowego chilloutu
Jeszcze w dziale

Inés Monjo: kronika walki o siebie

Victoire Laffineur. Zainspirowana… oceaniczną wyspą śmieci

Lisa Liu i jej Shooting Kities

Daniel Pascal Tanner. Archaiczność kontra nowoczesność

Yeonjae Kim. Życie jest słodkie

Nico Vascellari wprowadza Fendi w świat streetwearu

Sara Burton: przewidywanie podzielonego świata

Oslo: Bik Bok Award dla Haikw/

Berlin Fashion Film Festival 2018

Aktorstwo jest moim przeznaczeniem

Kalina Kocemba: kobiecość muszli
