przez Ryszard Trawiński

Niesamowite couture z Indii
RAHUL MISHRA. HAUTE COUTURE. KOLEKCJE WIOSNA-LATO I JESIEŃ 2021. Rahul Mishra wyznał, że kryzys epidemiczny w jego rodzinnych Indiach był bardzo dotkliwy, a wielu jego znajomych straciło bliskich. Sytuacja była na tyle poważna, że przez pewien czas nie był pewien, czy praca nad jesienną kolekcją couture będzie możliwa. Na szczęście był w stanie wrócić wraz z zespołem do atelier.
The Dawn (Świt). Haute couture wiosna-lato 2021. Delhi styczeń 2021
Inspiracją do kolekcji „The Dawn” hinduskiego couturera Rahula Mishry były przyrodnicze filmy dokumentalne Davida Attenborough dostępne na platformie Netflix w cyklu „Życie na naszej planecie” (A Life on Our Planet). Szczególnie zrobiła na nim wrażenie siła natury odzyskującej teren skażony katastrofą w Czarnobylu, a dokładniej – widok ogromnych grzybów rosnących na drzewach.
- Są same w sobie arcydziełem inżynierii – powiedział Mishra i w tym względzie zbliżył się do innej eksperymentalnej couturerki wykorzystującej w swej pracy motyw grzybów i grzybni – Iris van Herpen.
Z tym, że van Herpen posługuje się najnowocześniejszą technologią CAD/CAM/CAE, Hindus Mishra zaś tradycyjnymi metodami rękodzielniczymi. Rahul Mishra traktuje couture także jako wsparcie dla hinduskich rękodzielników.
Wyhaftowanie egzotycznych grzybów zajęło pracowni prawie pół roku. Mishra oparł swoje grzyby na organzy i tiulu i użył nici różnych grubości by osiągnąć niezbędną sztywność.
Nawet prosta sukienka składa się z wielu oddzielnych warstw ułożonych jedna na drugiej. Elementy ubioru dzięki warstwowości i bogatym haftom są wytrzymałe i lekkie. Rahul Mishra uzupełnia, że są także biodegradowalne.
The Shape Of Air (Kształt powietrza). Haute couture jesień 2021. Delhi lipiec 2021
Jak wyznaje Rahul Mishra, inspiracją kolekcji były (niedawne, ale jeszcze „przed”) wakacje na Santorynie wraz z rodziną i „ontologiczne” pytania jego czteroletniej córeczki – dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego gwiazdy świecą...
Duży wpływ na odczucia projektanta ma kultura z której się wywodzi. Dla Hindusów wszystko na ziemi składa się z pięciu elementów: ziemi, wody, ognia, wiatru i… przestrzeni. I właśnie Santoryn stał się dla Mishry ich ucieleśnieniem. Dodatkowo, projektant sięgnął do wyznania Moneta o niemożności przedstawienia na płótnie piękna powietrza i postanowił odpowiedzieć na pytanie - jak zrobić z powietrza sukienkę. Stąd nazwa kolekcji - „Shape of Air”. „Kształt powietrza”.
Rzemieślnicy jego zespołu podjęli się odwzorować elementy w ręcznie wykonanych haftach.
-
Ziemia to pejzaż Santorynu, odtworzony z maleńkich, lekkich jak piórko kwadratów z delikatnej, przejrzystej organzy nałożonych na sukienkę mille-feuille.
-
Morze to mieniące się cekinami przegrzebki o srebrzystoniebieskim odcieniu tworzące tiulową suknię.
-
Ogień to czerwień i pomarańcz zachodzącego słońca przetransponowane w oszałamiającą fakturową suknię z warstwowego tiulu podpartą strukturą.
-
Powietrze przedstawia seria balonowych struktur z białej organzy w kształcie chmur.
-
Przestrzeń odzwierciedlona jest przez odległość planów, przez uwięzienie pod owymi powietrznymi strukturami z organzy – kwitnących gałęzi bugenwilli malutkich budynków Santorynu.
Jak przyznaje Mishra, powietrze i przestrzeń były najtrudniejsze do pokazania językiem ubioru.
Przygotowanie kolekcji dało zatrudnienie około tysiąca osób, jej obsługa medialna – pięćdziesięciu. Rahul Mishra twierdzi, że dla niego zrównoważony rozwój to przede wszystkim podtrzymywanie życia ludzi, wspieranie ich na co dzień, wytwarzanie ręczne i mniejszych ilości. Jak na Hindusa przystało, Mishra jest zwolennikiem podążania za rytmem natury i naturalnym tempem wzrostu.
Rahul Mishra (rocznik 1979) to indyjski projektant mody mający swą kwaterę główną w Delhi. Mishra dorastał w Malhausi, wiosce niedaleko Kanpuru (największe miasto stanu Uttar Pradesh w północnych Indiach położonr nad Gangesem). Na kształt jego dzisiejszej pracy miało wpływ dzieciństwo pod opieką dziadków, którzy przekazali mu wiele tradycyjnych hinduskich opowieści i mitów.
Ukończył fizykę na Uniwersytecie Kanpur (obecnie Chhatrapati Shahu Ji Maharaj University). Następnie ukończył studia podyplomowe w zakresie projektowania odzieży w Narodowym Instytucie Projektowania (NID) w Ahmedabadzie. Podczas tych studiów zdobył nagrodę dla Najlepszego Projektanta Studenckiego Roku (2005).
Zadebiutował w 2006 roku podczas Lakme Fashion Week w Bombaju kolekcją wykorzystującą wykonywane ręcznie bawełniane tkaniny z indyjskiego stanu Kerala i motyw złotej obwódki z tamtejszego odświętnego stroju mundu.
W 2008 roku otrzymał nagrodę MTV Youth Icon of the Year fundowaną przez MTV India.
W 2009 roku zaproponował dwustronne suknie – z jednej strony mundu, z drugiej Banarasi – tradycyjna tkanina z miasta Benares. W tym samym roku jako pierwszy projektant spoza Europy wygrał stypendium mediolańskiego Istituto Marangoni.
W 2013 roku wygrał indyjską edycję Międzynarodowej Nagrody Woolmark i reprezentował Indie i Bliski Wschód na Międzynarodowym Konkursie Woolmark Prize 2014 w Mediolanie. Nagrodą tą mogli się wcześniej szczycić tacy projektanci jak Karl Lagerfeld czy Giorgio Armani, a w jej wyniku prace Mishry znalazły się w londyńskim Muzeum Wiktorii i Alberta (2015-2016).
Rahul Mishra prezentował swoje kolekcje podczas tygodni mody w Londynie, Dubaju, Australii i regularnie pojawia się w oficjalnym kalendarzu Paris Fashion Week.
Jego biletem wizytowym stało się wykorzystywanie tradycyjnych indyjskich tekstyliów i rękodzieła, ale projektant daje także wyraz znajomości zachodniej sztuki. Na przykład wielokrotnie nagradzana seria kapsułek „The Lotus Effect” inspirowana była monochromatyczną twórczością holenderskiego grafika Mauritsa Cornelisa Eschera (wykorzystano w niej jednak tradycyjną tkaninę z miasta Chanderi, Madhya Pradesh).
Mishra jest pierwszym indyjskim projektantem, którego ubiory pojawiły się w internetowym butiku Rent the Runway.
Z Rahulem Mishrą pracuje jego żona Divya, również absolwentka NID w zakresie projektowania odzieży.
Na podstawie: vogue.com, businessoffashion.com, ogaan.com, wwd.com
Tematy: Ekologia, Film modowy, Haute Couture, Kolekcje ubrań, Marki, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Projektanci, Womenswear
Materiały powiązane
Nie ma dostępnych aktualności.
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało
Jeszcze w dziale

Stella i Stella

Alexander McQueen w wielkim bąblu

Isabel Vollrath. Bez kompromisów

Florentina Leitner. Wakacje na Księżycu

Berliński „Reset” Kiliana Kernera

Niesamowite couture z Indii

Modne to co niesie nową wartość

Wschód Ziemi. Ekologia i technouture

Klub kobiet Antonia Grimaldiego

Z wirtualu do realu

Wybieg którego nie było
