CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard zawiera jednocześnie odniesienia do dwóch nurtów XX-wiecznej mody związanych z silnymi subkulturami – mod i punk. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard zawiera jednocześnie odniesienia do dwóch nurtów XX-wiecznej mody związanych z silnymi subkulturami – mod i punk. Fot. Chanel
Virginie Viard na tropach Orfeusza
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES MAJ 2021. Virginie Viard szuka inspiracji do swych kolekcji w życiorysie Gabrielle Chanel. Tym razem sięgnęła do relacji jaka łączyła projektantkę z Jeanem Cocteau, a ta zaprowadziła Viard z jej kolekcją „turystyczną” na 2022 rok do Prowansji.
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Miejscem pokazu stały się tamtejsze Carrières de Lumières. Miejsce to odkrył dla sztuki w 1959 roku Jean Cocteau czyniąc z niego plener swego słynnego filmu „Testament Orfeusza”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Miejscem pokazu stały się tamtejsze Carrières de Lumières. Miejsce to odkrył dla sztuki w 1959 roku Jean Cocteau czyniąc z niego plener swego słynnego filmu „Testament Orfeusza”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Miejscem pokazu stały się tamtejsze Carrières de Lumières. Miejsce to odkrył dla sztuki w 1959 roku Jean Cocteau czyniąc z niego plener swego słynnego filmu „Testament Orfeusza”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Miejscem pokazu stały się tamtejsze Carrières de Lumières. Miejsce to odkrył dla sztuki w 1959 roku Jean Cocteau czyniąc z niego plener swego słynnego filmu „Testament Orfeusza”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Miejscem pokazu stały się tamtejsze Carrières de Lumières. Miejsce to odkrył dla sztuki w 1959 roku Jean Cocteau czyniąc z niego plener swego słynnego filmu „Testament Orfeusza”. Fot. Chanel
Do Prowansji, a dokładniej do Les Baux-de-Provence. Miejscem pokazu stały się tamtejsze Carrières de Lumières - Kamieniołomy Światła. Do 1935 roku wydobywano tam biały wapień. Miejsce to odkrył na nowo w 1959 roku Jean Cocteau czyniąc z niego plener swego słynnego filmu „Testament Orfeusza”. Od końca lat 70. organizowano tam Cathédrale d'Images - na gładkich ścianach kamieniołomu wyświetlano gigantyczne obrazy. Od 2012 roku miejsce to nosi nazwę Carrières de Lumières, a zadebiutowało wtedy wystawą „Gauguin, Van Gogh, malarze kolorów”.
Virginie Viard bezpośrednio odniosła się do „Testamentu Orfeusza”, biograficznego filmu ze wspaniałą obsadą – oprócz samego Cocteau grają w nim m.in. Charles Aznavour, Yul Brynner, Pablo Picasso, a w roli Edypa - Jean Marais, wieloletni partner samego Cocteau.
CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Od końca lat 70. organizowano tu Cathédrale d'Images - na gładkich ścianach kamieniołomu wyświetlane są gigantyczne obrazy. Od 2012 roku miejsce to nosi nazwę Carrières de Lumières. Fot. Carrières de Lumières.
CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Od końca lat 70. organizowano tu Cathédrale d'Images - na gładkich ścianach kamieniołomu wyświetlane są gigantyczne obrazy. Od 2012 roku miejsce to nosi nazwę Carrières de Lumières. Fot. Carrières de Lumières.
CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Od końca lat 70. organizowano tu Cathédrale d'Images - na gładkich ścianach kamieniołomu wyświetlane są gigantyczne obrazy. Od 2012 roku miejsce to nosi nazwę Carrières de Lumières. Fot. Carrières de Lumières.
CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Od końca lat 70. organizowano tu Cathédrale d'Images - na gładkich ścianach kamieniołomu wyświetlane są gigantyczne obrazy. Od 2012 roku miejsce to nosi nazwę Carrières de Lumières. Fot. Carrières de Lumières.
CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Od końca lat 70. organizowano tu Cathédrale d'Images - na gładkich ścianach kamieniołomu wyświetlane są gigantyczne obrazy. Od 2012 roku miejsce to nosi nazwę Carrières de Lumières. Fot. Carrières de Lumières.
- Film naprawdę zainspirował kolekcję – przyznaje Viard. - Kiedy ponownie przyjechałam zobaczyć kamieniołom - byłam w nim przed laty, zanim użyto go do son et lumiere – stwierdziłam, że ubrania muszą być mocne, czarno-białe. Inaczej bylibyśmy w Petrze lub Egipcie. Uwielbiam marszczenia w modzie ale pomyślałam, że nie będą tu wyglądać nowocześnie.
Jean Cocteau był bliskim znajomym Chanel. „Coco” zaprojektowała kostiumy do jego przedstawień Antygony, Orfeusza i Króla Edypa, Cocteau stworzył kilka sugestywnych portretów projektantki i ilustracji jej ubrań (do odszukania w internecie). Był także częstym gościem w mieszkaniu Chanel przy Rue Cambon – tym samym które niedawno zostało gruntownie odnowione. Virginie Viard sięga do bardzo osobistego „bestiariusza”, jaki zgromadziła w nim Chanel: lwów, wielbłądów, gołąbków pokoju, faunów i sfing (sfinga inaczej sfinks z mitologii greckiej – tak, stwór przepytujący Edypa był rodzaju żeńskiego). Owe przedmioty z mieszkania Chanel pojawiły się w kolekcji w postaci nadruków na dżinsach i haftów.
Kolekcja Virginie Viard zawiera jednocześnie odniesienia do dwóch nurtów XX-wiecznej mody związanych z silnymi subkulturami – mod i punk. Efektowne czarno-białe minispódniczki, garnitury i sukienki płaszczowe w kratę utworzoną z bloków małych koralików połączone z kabaretkami – to nawiązania do modsów. Zapinane na zamek skórzane pasy z kaburami noszone w talii lub na udzie, szelki i obroże – to już punk. Podobnie detale takie jak skórzane rockandrolowe frędzle na błyszczącej sukience czy surowe obszycie spódnic i mankietów tweedowych garniturów i szydełkowych mini sukienek - punktem wyjścia dla tych projektów był szkic Jeana Cocteau sukienki Chanel z frędzlami z lat 20. XX wieku (wśród nadruków pojawia się gwiazda będąca elementem autografu artysty).
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”. Fot. Chanel
Stella Tennant, niedawno zmarła szkocka supermodelka z lat 90., gwiazda Karla Lagerfelda, szokująca ówczesną opinię publiczną kolczykiem w nosie (Stella była córką księcia Devonshire) to „patronka” prezentowanej na wybiegu piercingowej biżuterii (Viard mówi tu fotografii Mario Testino przedstawiającej „punkową” Tennant ze swoją babcią, księżną Devonshire (dokładniej: Deborah Vivien Freeman Mitford Cavendish, Dowager Duchess of Devonshire), ubraną w balową suknię, na tle posiadłości rodzinnej w Chatsworth.
Marynarki z dopasowanym peplum są wzorowane na rysunkach Cocteau. Elementy przypominające bandaże to nawiązania do kostiumu Chanel dla Jeana Marais w Królu Edypie Cocteau.
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Virginie Viard: Kiedy ponownie przyjechałam zobaczyć kamieniołom - byłam w nim przed laty, zanim użyto go do son et lumiere – stwierdziłam, że ubrania muszą być mocne, czarno-białe. Fot. Chanel
W kolekcji mamy sukienki z koronki w kolorze kości słoniowej, białe lniane spodnie z szerokimi nogawkami i wysokim stanem, bawełniane sukienki dresowe haftowane kwiatami Prowansji - lawendą, tymiankiem, stokrotkami, jaskrami. W biżuterii króluje wzór hibiskusa.
Kolekcja jest w większości czarno-biała. Jedyne kolory w kolekcji występują na ekologicznych tweedach stworzonych przez Lesage. Ich paletę Virginie Viard określa jako „Cézanne”.
Na nogach modelek przeważają botki. W końcu dziewczyny chodzą po kamieniołomie.
CHANEL. CRUISE 2022. CARRIÈRES DE LUMIÈRES. Kolekcja Virginie Viard zawiera jednocześnie odniesienia do dwóch nurtów XX-wiecznej mody związanych z silnymi subkulturami – mod i punk. Fot. Chanel
CHANEL. HAUTE COUTURE WIOSNA-LATO 2021. Grand Palais został przekształcony w taki sposób, aby przywołać urok jakiegoś wiejskiego wesela na południu Francji. Fot. Chanel
CHANEL. METIERS D'ART 2020/21. kolekcja zdaje się przebiegać przez stulecia – od czasów Diany de Poitiers i Katarzyny Medycejskiej poprzez lata Gabrielle Chanel po rok 2020. Fot. Chanel
CHANEL. READY TO WEAR JESIEŃ-ZIMA 2020/21. Idea swobodnego galopu została przez Viard zasymilowana i przetłumaczona na język domu Chanel – przemieniona w garderobę przyjazną kobietom. Fot. Chanel
CHANEL. HAUTE COUTURE. WIOSNA-LATO 2020. Virginie Viard odtworzyła w Grand Palais dziedziniec klasztoru. Klasztor to bardzo istotny element w historii domu Chanel. Fot Chanel
Chanel. Ready to wear. Wiosna 2020. Na umownym dachu paryskiej kamienicy rząd długonogich dziewcząt, w butach na płaskim obcasie. Tweedowe kostiumy, jedwabne szorty, sukienki garçonne i dzwonowe spódniczki. Fot. Chanel
Grand Palais przekształcił się (kontynuując modus operandi Chanel budowania w tej ogromnej hali filmowych scenografii) we wnętrze gigantycznej, wielopiętrowej biblioteki. Fot. Chanel
Ostatnia kolekcja Karla Lagerfelda dla Chanel powstała we współpracy z Virginie Viard, od ponad 30 lat jego prawą ręką. Ta kolekcja to tylko 72 looki. Pozwala to przypuszczać, że Viard nie dodała nic ponad to, nad czym pracowała z Lagerfeldem. Fot. Chanel
Karl Lagerfeld i jego prawa ręka Virginie Virad. Virgine współpracowała z Lagerfeldem przez blisko 30 lat. Dom mody Chanel ogłosił, że to ona zostanie nową dyrektor kreatywną marki. Fot. facescoop.com
Tradycyjnie kończąca pokaz panna młoda Chanel ubrana była w inkrustowany strój kąpielowy z takim samym czepkiem w stylu retro oraz imponujących rozmiarów welonem. Fot. Chanel
Chanel zapowiada rezygnację ze stosowania skór egzotycznych zwięrząt w swoic produktach. Na zdjęciu torebka Chanel z egzotyczne skóry. Fot. purseblog.com
CHANEL Ready to Wear Jesień - Zima 2022/23. Gabrielle Chanel podczas wędrówek nad rzeką Thames poszukiwała kolorów dla materiałów które zamawiała u szkockich producentów tkanin. Virginie Viard poszła jej śladem. Fot. Chanel.
STELLA MCCARTNEY. Jesień – Zima 2022/23. Paryż Marzec 2022. Najnowsza kolekcja Stelli McCartney powstała we współpracy z Frankiem Stellą, amerykańskim malarzem, rzeźbiarzem i grafikiem, pionierem ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Fot. Stella McCartney
BALENCIAGA. Ready To Wear Zima 2022/23. Pokaz to postapokaliptyczny widok: opustoszały krajobraz, pozornie zaniedbane, szarpane przez wiatr włosy, niepewne kroki i ubrania sprawiające na pierwszy rzut oka wrażenie prowizorki. Fot. Balenciaga
FENDI. Ready To Wear Jesień 2022. Milan Fashion Week. Luty 2022. Kolekcja Kima Jonesa zwraca się także do klientek lubiących przekraczać granice. Symbolem tego podejścia jest otwierająca kolekcję stylizacja Belli Hadid. Fot. Fendi
MISSONI. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. MEDIOLAN WRZESIEŃ 2021. Kolekcja Missoni nie hołduje „kultowi warstw” - pod tym względem jest uproszczona i lżejsza, ale w zamian rozbudowana niejako wszerz - bogata w stylizacyjne opcje. Fot. Missoni
CHANEL Ready to Wear Jesień - Zima 2022/23. Gabrielle Chanel podczas wędrówek nad rzeką Thames poszukiwała kolorów dla materiałów które zamawiała u szkockich producentów tkanin. Virginie Viard poszła jej śladem. Fot. Chanel.
BALENCIAGA. Ready To Wear Zima 2022/23. Pokaz to postapokaliptyczny widok: opustoszały krajobraz, pozornie zaniedbane, szarpane przez wiatr włosy, niepewne kroki i ubrania sprawiające na pierwszy rzut oka wrażenie prowizorki. Fot. Balenciaga
FENDI. Ready To Wear Jesień 2022. Milan Fashion Week. Luty 2022. Kolekcja Kima Jonesa zwraca się także do klientek lubiących przekraczać granice. Symbolem tego podejścia jest otwierająca kolekcję stylizacja Belli Hadid. Fot. Fendi
MISSONI. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. MEDIOLAN WRZESIEŃ 2021. Kolekcja Missoni nie hołduje „kultowi warstw” - pod tym względem jest uproszczona i lżejsza, ale w zamian rozbudowana niejako wszerz - bogata w stylizacyjne opcje. Fot. Missoni
BALENCIAGA. READY TO WEAR LATO 2022. PAŹDZIERNIK 2021. Modelki i modele niczym goście wydarzenia zatrzymują się „na ściance” (błyskają flesze fotoreporterów) a potem idą do sali kinowej. Fot. Balenciaga
LOVE BRINGS LOVE. AZ FACTORY WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Pokaz był swoistym ucieleśnieniem marzenia Albera Elbaza o wznowieniu Théâtre de la Mode. Na wybiegu hołd Alberowi Elbazowi oddało 47 projektantów. Fot. AZ Factory
LANVIN. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Większość klientów zainteresowanych dzisiejszą ofertą Lanvina szuka efektownych i fantastycznych propozycji. Bruno Sialelli opracował więc kolekcję swobodną i bezkompromisową. Fot. Lanvin
LOUIS VUITTON. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. Dla Nicolasa Ghesquière postać wampira to ucieleśnienie istoty, która podróżuje przez wieki, dostosowując się do zasad ubioru kolejnych epok, ale za każdym razem zachowuje ducha przeszłości. Fot. Louis Vuitton
CHANEL. READY TO WEAR WIOSNA 2022. Modelki porzuciły ponure lub zniecierpliwione twarze na rzecz uśmiechów, uwodzicielskich minek i wybiegowego tańca. Fot. Chanel
CHLOÉ. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Pierwszy od czasu lockdownu pokaz kolekcji Chloé odbył się w Paryżu nad Sekwaną, wzdłuż Quai de la Tournelle. Rzuca w oczy ograniczenie prawie do połowy, bo do 31 liczby stylizacji. Fot. Chloé
GIVENCHY. READY TO WEAR WIOSNA 2022. Kolekcja Matthew M. Williamsa jakkolwiek zrównoważona wizualnie, nie demonstruje romantyczności, inkluzywności i lekkomyślności, tak akcentowanych przez innych projektantów. Fot. Givenchy