przez Karol Maria Turzyca
Versace wprowadza monogram
VERSACE. READY TO WEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. Tak, Versace wprowadza monogram! Nazwano go La Greca i nawiązuje do starożytnego ornamentu greckiego który nosi nazwę – meandra. I ów meander przekształcono w trompe l’oeil w gatunku labiryntu Balmaina czy szewronów Goyarda.
Czego więc nie zrobią fachowcy od PR aby nie „sprzedać” w społeczeństwie nowego monogramu, który obecny będzie na ubraniach i akcesoriach? Mogą na przykład zbudować ogromną konstrukcję w kształcie menadra i umieścić w niej wybieg. Nawet jeśli będzie to zabieg czysto trikowy.
W każdym razie w pokazie kolekcji na jesień i zimę 2021/22 meander był wszędzie. Modelki szły i przesiadywały wewnątrz meandra niosąc ubrania ozdobione meandrem i mając biżuterię z meandrem.
Same ubrania były jednak realną propozycją garderoby postlockdownowej - łatwą, elegancką i prawdziwą: futurystyczne materiały skrojone nieco w stylu lat 70. z jednej strony i rzeźbiarskie kształty rodem ze streetwearu i małe bioniczne sukienki. Kolekcja jest bez dwóch zdań przeznaczona do szaf gwiazd mediów społecznościowych. A nowy monogram jest jej niezbywalną częścią. Podobnie jak to, że jest elementem biznesowej strategii Versace na okres popandemiczny. I to ważnym elementem – marka Versace posługiwała się kilkoma logotypami ale nie miała monogramu. W ten sposób zostawała w tyle na przykład „na polu” toreb – bita na rynku przez płócienne torby Louisa Vuittona, Christiana Diora czy Fendi.

Sensacją pokazu był powrót na wybieg Gigi Hadid, która we wrześniu ubiegłego roku urodziła córkę. Towarzyszyła jej na wybiegu młodsza siostra Bella. Gigi Hadid otworzyła show w czarnym płaszczu i mini odsłaniającej brzuch. Na jednej ręce Gigi miała na sobie drukowaną (monogram!) rękawiczkę, w dłoni ściskała pasującą torebkę. Nastrojowo i seksownie. To co nastąpiło potem było orgią zarzucania włosami i wampirzenia przed kamerą – ocenił Jack Sunnucks w I-D. Biznesową paletę kolorów Donatella Versace połączyła z kampem. Odzież męska była zaś zdecydowanie mniej „dorosła”. Mężczyźni mieli na włosach monogram, ubrani byli w szorty połączone z ponadgabarytową odzieżą wierzchnią i okularami przeciwsłonecznymi – w odróżnieniu od biznesowych kobiet oni wybierali się na nieformalne spotkania.

Wprowadzenie monogramu powinniśmy przyjąć jako oznakę transformacji Versace z rodzinnej firmy w światową markę – zauważa Anders Christian Madsen w Vogue. W 2018 roku komplet akcji Versace objął Capri Holdings (czyli Michael Kors i Jimmy Choo - w efekcie tego zabiegu Capri to trzy ważne marki). Na wybiegu znalazła się zróżnicowana gala topmodelek – sygnał że dom jest zwrócony w stronę młodych pokoleń - z ich wartościami, takimi jak siła, emancypacja i autentyczność. W tej sytuacji „przyodziany” w nowy monogram La Greca pokaz to celowy zabieg rynkowy– czy wystarczy jednak aby nakłonić młodych ludzi do noszenia tegoż (czytaj: odzieży Versace) jako plemiennego symbolu przynależności?
Rodzina Versace jest sama w sobie silnym elementem komunikacji marki – jej historia dobrze „sprzedaje się” serialach telewizyjnych i filmach i jest podporą rynkowego sukcesu. Teraz zadaniem Donatelli Versace będzie przekształcenie tego „rodzinnego ducha” w ciągle rozwijającą się super markę. I to taką, która nie zalatuje korporacyjnością - autentyczność jest wartością marketingową jeśli celuje się w młode pokolenia.
Pokaz został zaprezentowany kilka dni po Milan Fashion Week, ale Versace pozostaje częścią Camera della Moda – pisze w Elle Daisy Murray.
Na podstawie: versace.com, vogue.com, elle.com, i-d.vice.com
Tematy: Kolekcje ubrań, Mediolański Tydzień Mody, Menswear, Pokazy mody, Ready to Wear, Strategie mody, Wideo, Womenswear
Materiały powiązane

Versace wprowadza monogram

Versace w podwodnej siedzibie Meduzy

Jungle print 20 lat później

Donatella Versace, Ketith Flint i wspomnienia

Grunge według Donatelli Versace

Koncepcja mężczyzny XXI wieku zdaniem Versace
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
