przez Ryszard Trawiński

Rzemieślnicy Chanel mają swój Dom Rzemiosła
CHANEL. MÉTIERS D'ART 2022. PARYŻ, GRUDZIEŃ 2021. W czasie gdy świat mody pokochał wirtualne światy (nie mówiąc już o szaleństwach NFT) Virginie Viard zgodnie z coroczną tradycją Chanel oddała kolekcją Métiers d’Art hołd tradycyjnemu rzemiosłu. To co różniło tegoroczny pokaz od poprzednich, to miejsce - nowe centrum mieszczące specjalistyczne warsztaty tego francuskiego luksusowego domu. Zaproszeni przedstawiciele branżowych mediów, handlowcy i celebryci wyruszyli do robotniczej dzielnicy na północy Paryża by zawitać do imponującego budynku o powierzchni pond 25 500 metrów kw. zaprojektowanego przez Rudiego Riciottiego – miejsca pracy 600 rzemieślników. Goście zaproszeni na pokaz – m.in. Sofia Coppola, Lucy Boynton i Vanessa Paradis mieli możliwość naocznego zapoznania się z pracą rzemieślników – hafciarzy, modniarzy, specjalistów od piór itd. itp.
Graficzna biała betonowa fasada Le19M – bo taką nazwę nosi budynek - przywołuje na myśl gigantyczne nici i znalazła swe odzwierciedlenie na haftowanych kieszeniach wydłużonego czarnego tweedowego płaszcza, który otworzył pokaz. Gęste hafty z cekinami przywoływały wzory graffiti, a luźne spodenki z dzianiny i mnóstwo złotych łańcuszków śmiało nawiązywały do kultury streetwearowej.

Stylizacje Chanel są efektem żmudnej i czasochłonnej rzemieślniczej pracy, a Le19M to nowy dom dla rzemieślników z Lesage, Montex, Lemarié, Lognon, Goosens, Maison Michel i Massaro. W kolekcji panuje full look a Virginie Viard interpretując branding Chanel za pomocą haftu przypominającego graffiti wstrzeliwuje się w tegoroczny trend instagramowej logonamii. Chanelowe podwójne C umieszczone jest wśród kwiecistych aplikacji lub nakropione na sweterki i spodnie a stylizowane słowo Chanel na kieszeniach tweedowej bluzy. Kolekcja jest swoistym luksusowym streetwearem „na każdą ulicę” łączącym rzadkie rzemiosło przeszłości z przyszłością dając mu szansę przetrwania w zmechanizowanym i zrobotyzowanym świecie.
Kolekcja zawiera sporo odzieży wierzchniej przeznaczonej do przebywania na świeżym powietrzu - tweedowe płaszcze z błyszczącymi srebrnymi cekinami zestawione z jeansami zakończonymi falbaną lub spodniami upstrzonymi logami z zaplecionych liter C, kardigany z dużymi naszywanymi kieszeniami zestawione z cekinowymi sukienkami i topami, tweedowa bomberka z bluzowymi rękawami wyszytymi perełkami.
Dynamikę kolekcji nadają sprzeczności między wyraźnymi wpływami młodzieżowego streetwearu a proporcjami ubrań sugerującymi nastawienie na starszego klienta – spódnic midi, kurtek czy płaszczów. Bardziej konserwatywne klientki znajdą w kolekcji wydłużoną czarną marynarkę z postrzępionymi liniami srebrnych cekinów, kremowy tweedowy płaszcz omiatający podłogę czy klasyczny mundurek Chanel składający się z białej koszuli, czarnych cygaretek i przejrzystego, czarnego szyfonowego płaszcza, zwieńczonego czarnym boaterem.
Virginie Viard przez lata pracowała jako przekaźnik między Karlem Lagerfeldem a wyspecjalizowanymi pracowniami rzemieślniczymi. Ma więc ogromną wiedzę o ich umiejętnościach i możliwościach. Teraz jednak mogła zobaczyć ich pracujących w jednym miejscu w przestronnych, jasnych nowoczesnych pomieszczeniach warsztatowych.
- To niesamowite. To jak pójście na uniwersytet – powiedziała w trakcie pokazu. - To cudowne połączenie nowoczesnej architektury ze wszystkimi tymi starymi narzędziami.
Zaproszeni na pokaz goście, podzieleni na grupy odwiedzili niektóre pracownie. Budynek jest domem dla pracowni haftu Lesage i Montex, pracowni obuwniczej Massaro, fachowców od piór i kwiatów Lemarié, pracowni modystycznej Maison Michel, specjalistów od plisów Lognon, atelier Paloma i pracowni złotniczej Goossens. W budynku Le19M mieści się również wytwórca bielizny i strojów kąpielowych Eres.
Hubert Barrère, dyrektor artystyczny Lesage tak podsumował przeprowadzkę do nowej siedziby:
- Przeskoczyliśmy z XIX wieku do XXI wieku w ciągu jednego dnia.
A dodajmy, że w pomieszczeniach Lesage schronienie znalazło 50 tysięcy próbek powstałych w trakcie istnienia pracowni, od roku 1858. Niektóre z nich goście mogli zobaczyć na stole, ułożone w mozaikę. Wiele technik wykorzystywanych przez Lesage nie zmieniło się od czasów średniowiecza. - Żaden komputer nie zastąpi ludzkiej ręki- stwierdził Barrère.
Blanca Li, hiszpańska choreografka ujawniła, że w Lesage przez wiele roboczogodzin haftowano jej ceremonialną marynarkę którą musiała mieć na sobie podczas uroczystości wprowadzenia do prestiżowej Académie des Beaux-Arts.
Aby nie dopuścić do zaniku tradycyjnego rzemiosła, Chanel zgromadziła rzemieślnicze pracownie – w liczbie 41 – w spółce zależnej Paraffection. Zaopatrują one nie tylko Chanel, ale także wiele innych luksusowych marek na całym świecie.
Omawiany pokaz był 20 edycją Métiers d’Art. Aby dodatkowo wyeksponować pracę rzemieślników, Chanel zaprezentowała m.in. film, wyświetlany na gigantycznych ekranach przed pokazem, z choreografią tancerza Dimitriego Chamblas. Francuskie studio Remembers wyprodukowało osiem filmów animowanych i ilustracji, które przedstawiają modelki w wyimaginowanych światach inspirowanych ośmioma specjalistycznymi warsztatami.
Świetnymi ambasadorami projektu byli starannie dobrani goście. Aktorka Lucy Boynton, gwiazda „Bohemian Rapsody” zakończyła właśnie zdjęcia do dramatu historycznego „Chevalier”, w którym gra królową Marię Antoninę. Co ciekawe, z powodu obostrzeń nie było jej dotąd dane odwiedzić Francji. Aktorka nie omieszkała nie tylko pojechać do Wersalu, ale także odwiedzić Goosens – wytwórcę biżuterii.
Z kolei najnowszą postacią odtwarzaną przez Rebekę Marder w filmie Oliviera Dahana jest Simone Veil – ocalała z Hokocaustu francuska polityczka i działaczka na rzecz praw kobiet. Marder podjęła się zadania zorganizowania wizyty w Lognon i potraktowała tę rolę równie poważnie, odwiedzając warsztat tydzień wcześniej, aby poznać jego zespół – mistrzów zanikającej sztuki plisowania.
Vanessa Paradis zachwycała się blaskiem i przepychem kolekcji patrząc na stylizacje pod kątem wykorzystania ich nie tylko na czerwonym dywanie, ale i na estradzie – jak się wyraziła, łapią one światło i dobrze się poruszają.
Na podstawie: chanel.com, vogue.com., wwd.com, theimpression.com
Designer: Virginie Viard. Hair Stylist: Damien Boissinot. Makeup Artist: Tom Pecheux. Casting Director: Aurelie Duclos. Sound Designer: Michel Gaubert. Models: Abby Champion, Adele Aldighieri, Adit Priscilla, Akon Changkou, Alberte Mortensen, Amanda Sanchez, Anita Pozzo, Baylee Winkel, Bomi Youn, Britt Oosten, Clara Denison, Cristina Herrmann, Effie Steinberg, Emilia Caranton, Fanny Francois, Felice Nova Noordhoff, Floor Vrins, Fran Summers, Giselle Norman, Grace Elizabeth, Gwen Weijers, He Cong, Ivanka Smilenko, Jade Nguyen, Jan Baiboon, Jill Kortleve, Julia Pacha, Kiki Willems, Kim Schell, Laiza de Moura, Liv Walters, Lola Nicon, Loli Bahia, Louise De Chevigny, Madeleine Fischer, Mahany Pery, Maria Miguel, Mariam de Vinzelle, Mathilde Henning, Mica Argañaraz, Mika Schneider, Mirthe Dijk, Moira Berntz, Nora Attal, Ola Rudnicka, Patrycja Piekarska, Pleun Keijsers, Quinn Mora, Rachelle Harris, Raynara Negrine, Rayssa Medeiros, Rebecca Leigh Longendyke, Sacha Quenby, Sara Grace Wallerstedt, Soo Joo Park, Stella Duval, Vira Boshkova, Vivienne Rohner, Yilan Hua
Tematy: Haute Couture, Kolekcje ubrań, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Prefall, Womenswear
Materiały powiązane

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Chanel na wysokim wybiegu

Virginie Viard na tropach Orfeusza

Chanel w Château des Dames

Gabrielle Chanel i jej konie

Haute couture rodem z klasztoru

Chanel. Paris-31 rue Cambon w Grand Palais

Chanel na paryskim dachu

Chanel. Kobieca delikatność Virgine Viard

Chanel Cruise. Oczekiwanie na pociąg

Chanel: wizja luksusowego chilloutu
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
