przez Ryszard Trawiński

Pamięci Albera Elbaza
LOVE BRINGS LOVE. AZ FACTORY WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Love Brings Love było optymistycznym hasłem Albera Elbaza, powszechnie lubianego projektanta, ofiary epidemii koronawirusa. I właśnie tym hasłem zespół stworzony przez Elbaza, AZ Factory zakończył tegoroczny Paris Fashion Week. Alber Elbaz zadebiutował marką AZ Factory w styczniu ale los nie okazał się dla niego łaskawy. Niedługo potem, w kwietniu zabił go Covid-19.
Na widowni rodzina, przyjaciele, koledzy i rówieśnicy genialnego Izraelczyka, urodzonego w Maroku, pracującego w Paryżu obywatela świata. Wśród nich takie tuzy świata mody jak Daniel Roseberry z Schiaparelli, François-Henri Pinault z Kering Group, Giambattista Valli, Dries van Noten, Olivier Rousteing, Rick Owens, Iris van Herpen, Pierpaolo Piccioli, Maria Grazia Chiuri, Jean Paul Gaultier, Naomi Campbell. We front row zasiadła także Brigitte Macron, pierwsza dama Francji.
Pokaz którego przewodnim motywem był kształt serca, będący swoistym ucieleśnieniem marzenia Elbaza o wznowieniu Théâtre de la Mode, koordynowała Babeth Dijan długoletnia stylistka Elbaza.
- Chcieliśmy znaleźć sposób na uczczenie ducha Albera. To była naprawdę praca z miłości - wyjaśnił Alex Koo, długoletni partner Elbaza.

Théâtre de la Mode i Lanvin
Alex Koo ujawnił, że Elbaz od dawna nosił się z pomysłem wznowienia Théâtre de la Mode. Był to dość niezwykły pomysł promocji francuskiej mody zrealizowany tuż po zakończeniu wojny w 1945 roku. Wybitni paryscy couturerzy, projektanci dodatków, modystki, fryzjerzy itp. przygotowali serię lalek które demonstrowano na wystawie w formie aranżowanych scenek ilustrujących życie paryskiej socjety. Lalki i dekoracje podróżowały po świecie jako dowód, że paryska moda przetrwała okupację i nadal stanowi punkt odniesienia dla świata ubioru. Marzeniem Albera Elbaza było powtórzenie tej wizerunkowej akcji – jak to określał, zgromadzenie najlepszych talentów w branży w celu świętowania miłości, piękna i nadziei.
Alber Elbaz jako długoletni dyrektor artystyczny Lanvina wprowadził tę podniesioną wówczas z popiołów luksusową markę w nową erę kreatywności i glamouru. Sprawność Elbaza w operowaniu językiem marszczeń, kokard, eleganckich tkanin, cukierkowych kolorów dała mu wysoka pozycję w świecie mody. Niestety, polityka byłych jej właścicieli doprowadziła – po wyrzuceniu z niej Elbaza - tę najstarszą działającą francuską markę modową praktycznie na skraj upadku.
Projektanci w hołdzie Elbazowi
Na wybiegu hołd Alberowi Elbazowi oddało 47 projektantów i zespół Elbaza AZ Factory. Każda z 45 stylizacji pierwszej części pokazu tak czy inaczej odzwierciedlała twórczy związek danego projektanta z Elbazem. Na wybiegu więc zobaczono wiele charakterystycznych dla Elbaza technik.
Stylizacje zaprezentowano w kolejności alfabetycznej (względem marek i domów). Publiczność zobaczyła stylizacje od przejrzystej różowej sukienki Pietera Mullera z Alaia po ekstrawagancką suknię Pierpaolo Piccioli z Valentino z jaskraworóżowymi wolutami, ukłon w stronę jednej z najbardziej kultowych stylizacji Elbaza z jego kolekcji na wiosnę i lato 2008 roku.
Rick Owens zaproponował swoją interpretację garderoby „designed by Elbaz” - oszałamiającą suknię z kapturem, natomiast Jean-Paul Gaultier zaprezentował wielowarstwową sukienkę couture z wyeksponowanymi trójwymiarowymi rubinowymi sercami. Dries Van Noten pokazał odważny, czerwony płaszcz z uroczym intarsjowanym portretem według szkicu Elbaza. Olivier Rousteing pokazał Elbaza na staniku swojej płynnej białej satynowej sukni wieczorowej. Bruno Sialelli przypomniał falującą suknię Lanvin z jedwabiu spadochronowego z wiosny 2008 roku z ogromnym portretem projektanta.
Donatella Versace wyeksponowała Elbazowe udrapowane rękawy, Daniel Roseberry - szczególne upodobanie do bijoux, Demna Gvasalia zaprezentował różowy płaszcz operowy z tafty tworząc, jak mówi - maksymalną objętość przy użyciu minimalnej ilości szwów. Pierpaolo Piccioli przywołał falbany we wspaniałej balowej sukni. Sarah Burton pokazała krótką sukienkę zestawioną z haftowanym płaszczem. Południowoafrykański projektant Thebe Magugu zainspirował się sukienką Elbaza z jesieni 1997 roku zaprojektowaną podczas dwuletniej pracy w Guy Laroche.
Strategicznie umieszczone nieprzezroczyste serca w przezroczystej sukience Pietera Mullera nawiązują do Geoffreya Beene, dla którego Alber Elbaz pracował i którego uważał za mistrza. Fioletowa suknia Alessandro Michele miała biustonosz w kształcie dwóch serc, propozycja Gurama Gvasalii była pokryta nadrukiem z serc zaś suknia-trencz duetu Viktor & Rolf została ozdobiona całym „grzebieniem” z serc.
Motyw serca był uzupełniony w kolekcji charakterystycznym wizerunkiem Albera Elbaza. Dries van Noten stworzył skomplikowany intarsjowany portret, Ralph Lauren przydał misiowi na przodzie swetra szkarłatną muszkę. Olivier Rousteing pokazał Albera Elbaza na staniku sukni wieczorowej, a Bruno Sialelli pokazał, jak już wiemy, ogromny portret projektanta. Rosie Assoulin wykorzystała wizerunek projektanta w stylu trompe l'oeil - marynarka tworzy spódnicę z muszką w pasie a okulary – gorset. Nadège Vanhee-Cybulski w swoim stylu zinterpretowała szalik z 2014 roku z nadrukiem zaprojektowanym przez Dimitri Rybaltchenko, który przedstawiał Elbaza w oknie budynku Lanvina, sąsiadującego z siedzibą Hermes przy Rue du Faubourg Saint-Honore.
Kolekcja AZ Factory i finał
W drugiej części pokazu AZ Factory przedstawiła swoją kolekcję na wiosnę i lato 2022 liczącą 25 stylizacji. Eksponowały one zamiłowanie Albera Elbaza do falbanek, obszernych puf i wyrafinowanego czarnego krawiectwa. Amber Valletta wcieliła się w rolę samego Elbaza, zamykając kolekcję ubrana w płaszcz skrojony według tego samego wzoru, co oryginalny projekt wykonany dla Elbaza przez jego zespół, w którym znalazł się haftowany pas wypełniony obrazami najbardziej kultowych stylizacji projektanta. W finale kurtyna w tle rozsunęła się, ukazując modelki w trójpoziomowym rusztowaniu obramowującym portret Albera Elbaza.

W pokazie wzięli udział (w kolejności pojawiania się stylizacji): Pieter Mulier (Alaïa), Sarah Burton (Alexander McQueen), Denna Gvasalia (Balenciaga), Olivier Rousteing (Balmain), Daniel Lee (Bottega Veneta), Ricardo Tisci (Burberry), Charaf Tajer (Casablanca), Gabriela Hearst (Chloe), Maria Grazia Chiuri (Christian Dior), Christopher John Rogers (Christopher John Rogers), Rei Kawakubo (Comme des Garcons), Dries Van Noten (Dries Van Noten), Kim Jones (Fendi), Giambattista Valli (Giambattista Valli), Gorgio Armani (Gorgio Armani), Matthew Williams (Givenchy), Alessandro Michele (Gucci), Guo Pei (Guo Pei), Nadège Vanhee-Cybulski (Hermes), Iris Van Herpen (Iris Van Herpen), Jean Paul Gaultier (Jean Paul Gaultier), Bruno Sialelli (Lanvin), Jonathan Anderson (Loewe), Nicolas Ghesquière (Louis Vuitton), John Galliano (Maison Margiela), Virgil Abloh (Off-White), Raf Simons (Raf Simons), Ralph Lauren (Ralph Lauren), Rick Owens (Rick Owens), Rosie Assoulin (Rosie Assoulin), Chitose Abe (Sacai), Anthony Vaccarello (Saint Laurent), Daniel Roseberry (Schiaparelli), Simone Rocha (Simone Rocha), Stella McCartney (Stella McCartney), Thebe Magugu (Thebe Magugu), Thom Browne (Thom Browne), Tomo Koizumi (Tomo Koizumi), Pierpaolo Piccoli (Valentino), Donatella Versace (Versace), Guram Gvasalia (Vetements), Viktor Horsting i Rolf Snoeren (Viktor & Rolf), Vivienne Westwood i Andreas Kronthaler (Vivienne Westwood), Grace Wales Bonner ( Wales Bonner), Glenn Martens (Y/Project).
Na podstawie: azfactory.com, vogue.com, crfashionbook.com, vmagazine.com
Tematy: Haute Couture, Historia mody, Kolekcje ubrań, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Ready to Wear, Womenswear
Materiały powiązane
Nie ma dostępnych aktualności.
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
