przez Karol Maria Turzyca

Nad Tweed śladami Chanel
CHANEL Ready to Wear Jesień - Zima 2022/23. Paryż Marzec 2022. Grand Palais Éphémère na pokaz Chanel został ozdobiony tweedem - ziemisty, jasnobrązowy znalazł się na siedzeniach, czarny na ścianach a bladozielony utworzył wybieg symbolizując szkocką rzekę Tweed. Gabrielle Chanel podczas wędrówek nad tą rzeką zbierała kwiaty i inne rośliny poszukując kolorów dla materiałów które zamawiała u tamtejszych producentów tkanin.
Virginie Viard poszła tym śladem z życia Gabrielle Chanel. Osią jej kolekcji na jesień i zimę 2022– po części wiejskiej ale jakby w nieco starym edwardiańskim stylu - jest tweed. Tweed był przecież idealny do tego co ówczesna (mowa o latach 20. XX wieku) brytyjska socjeta uważała za wiejskie życie. To nawiązanie do okresu intensywnych kontaktów Coco Chanel z przedstawicielami najwyższych warstw brytyjskiej arystokracji.
Przypominając - w 1923 roku niejaka Vera Bate Lombardi zaproponowała Chanel wejście do elity skupiającej się w grupkach wokół takich postaci jak Winston Churchill, książę Westminsteru czy Edward, książę Walii, przyszły król Edward VII. Przedstawiła ją w Monte Carlo Hughowi Richardowi Arthurowi Grosvenorowi – czyli księciu Westminsteru. Romans Coco z księciem trwał dziesięć lat. Książę obdarował Chanel klejnotami, dziełami sztuki i domem w prestiżowej londyńskiej dzielnicy Mayfair. W 1927 r. podarował Chanel działkę w Roquebrune-Cap-Martin na Riwierze Francuskiej. Zbudowała ona tutaj swoją słynną willę La Pausa.
I do tego okresu nawiązała swoją kolekcją Virginie Viard. - Poświęcenie całej kolekcji tweedowi to hołd – przyznaje. - Podążaliśmy śladami Gabrielle Chanel wzdłuż rzeki Tweed, aby wyobrazić sobie tweedy w kolorach wziętych tego krajobrazu. (…) Oto, co Gabrielle Chanel robiła podczas swoich spacerów po szkockiej wsi: zbierała paprocie i bukiety kwiatów, aby zainspirować lokalnych rzemieślników do wyprodukowania pożądanych odcieni.
Jak wyjaśnia Viard, w ten sposób powstał zamysł długiego różowego płaszcza nakrapianego błękitem i fioletem czy burgundowego garnituru z delikatnym złotym połyskiem.
Na zdjęciach zrobionych w domku księcia Westminsteru w Lochmore i na tarasie jego wiejskiego domu w Eaton Hall Gabrielle Chanel ma na sobie pożyczone od arystokraty ubrania i kalosze. Stąd i w kolekcji nieco za duże, jakby męskie kurtki z wieloma kieszeniami, w sam raz na polowanie (na lisa?) i okrycia wierzchnie - z puszystego polaru.
- Nie ma nic bardziej seksownego niż noszenie ubrań osoby, którą kochasz – zwraca uwagę Virginie Viard. - To CHANEL sprawia, że tweed jest kobiecy – oświadcza.
Virginie Viard wprowadziła atmosferę weekendowego jesiennego wypadu za pomocą kolorowych rajstop z grubymi prążkami i gumowych kaloszy lub woderów ozdobionych logiem z podwójnym C.
Karl Lagerfeld swego czasu „zabrał” pokaz Metiers d’Art Chanel do pałacu Linlithgow w Szkocji. O ile tamta kolekcja miała cokolwiek ponury wyraz, to kolekcja Viard jest bardziej optymistyczna, nakierowana na codzienne noszenie przez młode kobiety.
Virginie Viard wyznaje, że miała także na myśli modę angielską z lat 60. ubiegłego wieku: - Myślałam też o Anglii w latach 60. i bardzo kolorowych okładkach płyt.
Świadczą o tym m.in. tweedowe szorty, para krótkich skórzanych koszul czy błyszczące, czarne czółenka bez pięty na obcasie typu kitten heel.

Set strojów wieczorowych to m.in. czarne tweedowe sukienki bez ramiączek, propozycje z czarnego i jaskraworóżowego jedwabiu, błyszczący, sięgający podłogi płaszcz zapinany z przodu na guziki i noszony jak sukienka oraz koronkowa sukienka z głębokim dekoltem w szpic zapinana z przodu na guziki.
Na podstawie: chanel.com, vogue.com, russh.com, marieclaire.com.au, parisfashionweek.fhcm.paris
Tematy: Historia mody, Kolekcje ubrań, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Ready to Wear, Womenswear
Materiały powiązane

Nad Tweed śladami Chanel

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Chanel na wysokim wybiegu

Chanel w Château des Dames

Gabrielle Chanel i jej konie

Chanel. Paris-31 rue Cambon w Grand Palais

Chanel na paryskim dachu

Chanel. Kobieca delikatność Virgine Viard

Chanel Cruise. Oczekiwanie na pociąg

Chanel: wizja luksusowego chilloutu
Podobne w serwisie

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
