przez Ryszard Trawiński
Męska kolekcja télescopage
HERMÈS. MENSWEAR. JESIEŃ-ZIMA 2021/22. Kolekcja bada ideę wnętrza i zewnętrza, z ubraniami, które tworzą nowe powiązania między wnętrzem a otoczeniem, tym co intymne i tym co publiczne – czytamy na stronie Hermès.
Fizyczna obecność na pokazie mody to dużo więcej niż oglądanie filmowej prezentacji. Nawet jeśli siedzimy w n-tym rzędzie możemy obejrzeć stylizacje z przodu i z tyłu, zwrócić uwagę na detale, na akcesoria – na buty, torby, biżuterię, na makeup modelek czy modeli. Nie mówiąc już o kontakcie online z własnym biurem czy podsłuchiwaniu uwag konkurentów (wszak pokazy są organizowane dla przedstawicieli mediów, ale i dla resellerów). Mówiąc w skrócie – real to real.
Pandemiczna sytuacja zmieniła te „odwieczne” reguły gry w świecie mody. Od wiosny 2020 roku bezpośredni kontakt z „front row” zastępuje kamera i internet.
Gdy Véronique Nichanian zorientowała się, że nie uda jej się przeprowadzić „normalnego” pokazu, powierzyła Cyrilowi Teste reżyserię cyfrowej prezentacji dającej możliwie najlepsze możliwości percepcji kolekcji. Teste zdecydował się podzielić ekran na siedem części – jedne z ujęć były kręcone „z ręki”, inne pochodziły z kamer zainstalowanych na obszernej klatce schodowej budynku Mobilier National w 13 dzielnicy w Paryżu.
Cyril Teste to reżyser eksperymentalny, którego paryska firma Collective MXM specjalizuje się w realizacji spektaklów dramatycznych i udostępniania ich za pośrednictwem strumieniowego wideo.
Mobilier National jest francuską krajową agencją usługową pod nadzorem francuskiego Ministerstwa Kultury. Zarządza manufakturą gobelinów i wytwórnią Beauvais. Mobilier National m.in. opiekuje się meblami będącymi własnością państwa.
- Oczywiście wszyscy chcemy jak najszybciej wrócić do niezastąpionego ciepła i wspólnoty pokazu mody z publicznością na żywo, ale w międzyczasie potrzebujemy wyobraźni, aby wzmocnić naszą cierpliwość - napisała Véronique Nichanian w eseju towarzyszącym kolekcji.
Komentując ujęcia z telefonu nie stabilizowanego gimbalem Nichanian wielokrotnie użyła terminu télescopage – co jest określeniem „zharmonijkowanej” karoserii samochodu po zderzeniu albo w innym znaczeniu zderzeniem elementów wzajemnie sprzecznych.
Dla Véronique Nichanian télescopage oznacza zderzenie, buforowanie i łączenie – i traktuje go jako myśl przewodnią zarówno prezentacji, jak i samej kolekcji, która została zaadaptowana do naszych obecnie zawężonych ale za to wyostrzonych pól widzenia i doświadczania „wewnątrz, na zewnątrz i krzemowo” – jak się wyraziła.
Kolekcja cechuje się m.in. szerokim użyciem szwów typowych dla wyrobów skórzanych Hermès. Pięknym detalem, zarówno funkcjonalnym, jak i dekoracyjnym są obrócone kieszenie na parkach, half zipach i kurtkach.
Podział na rzeczy kazualowe i profesjonalne został nieco „zmiękczony” za pomocą luźniejszego kroju i delikatnego przewymiarowania, połączenia elementów wytwornych i pochodzących z workwearu. Snejkersy - w żywych kolorach zestawione ze spodniami typu dresowego z jagnięcej skóry i kardiganami. Joggery obramowane kontrastowymi pasami zestawione z analogicznie lamowanymi bluzami i moherowymi swetrami. Printem na ten sezon był „Drive Me Crazy” - na jedwabiu i bawełnie. Podszewkom nadano żywe kontrastowe wzory i kolory.
Kolekcja to jednak Hermès – oznacza to, że para dresowych spodni nie jest typową parą spodni dresowych na lockdown. To dresy w których zaklęte są godziny mistrzowskiej pracy i najlepsze materiały. Podobnie wspomniane puszyste kardigany z jagnięcej skóry, bawełniane spodnie z szerokimi nogawkami ze sznurkiem w pasie, t-shirty i wspomniane swetry zapinane na suwak (half zip), bawełniane kurtki robocze, a także sneakersy w kolorze gumy balonowej i kanarkowej żółci i akwamaryny na grubej podeszwie gumowej.
- Chciałam przeciwstawić się kategoryzacji, wymazać konwencjonalne ograniczenia i zbudować powiązania między rodzajami odzieży, które zwykle są rozdzielone - wyjaśniła Veronique Nichanian. - W czasach, gdy zmienia się styl życia, jesteśmy świadkami rozkwitu nowych zwyczajów. Nasze podejście do odzieży, teraz najważniejsze, przechodzi obecnie transformację, a moim zadaniem jest przedstawianie propozycji.
W rezultacie nobliwy Hermès stał się młodzieńczy, a neutralną paletę kolorów i elegancki klasycyzm wzbogaciły przebłyski limonkowej zieleni, bzu, turkusu i musztardy (Hermès: absynt, mroźny błękit, ropa naftowa i kumin). Wszystko swobodnie stylizowane: koszule pozostawione luźno, swetry nałożone na siebie i lekkie kurtki, które z łatwością można było nosić w domu.
Kiedy tak wiele marek modowych czuje potrzebę wygłaszania poważnych oświadczeń i szaleństw z logo i ekstrawagancji, Hermès oferuje ubrania, które odzwierciedlają spory pragmatyzm - są zaprojektowane tak, by nie były przestarzałe, gdy świat ponownie się otworzy.
- Chcę wierzyć w formę optymizmu i przyjemności nie do odróżnienia od ducha twórczości - wyjaśnia Vèronique Nichanian. - Kolekcja prezentuje nowe przejścia między domem a miastem, pokojem i balkonem, tym co intymne i i tym co towarzyskie. Usuwa punkty orientacyjne, zamienia formalne w swobodne i wyraża dążenie do lekkości i pożądanej rozrywki.
Na podstawie: hermes.com., vogue.com, i-d.vice.com
Tematy: Historia mody, Menswear, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Strategie mody, Trendy mody, Wideo
Materiały powiązane
Nie ma dostępnych aktualności.
Podobne w serwisie

Na zawsze Kenzo

Monochrome Serenity Rei Kawakubo

Noir. Metal Couture w Tokio

Ubrać się eko i wyjść z domu

Odzież niczym ekstrawagancka poduszka

Ostry zwrot ku pokoleniu Z
Jeszcze w dziale

Ubrać się eko i wyjść z domu

Odzież niczym ekstrawagancka poduszka

Ostry zwrot ku pokoleniu Z

Versace wprowadza monogram

Samochodowy pokaz Coperni

Do diabła z tą pandemią

Max Mara ma siedemdziesiąt lat

Zrehabilitować fizyczność po dystansie

Couture na wiejskim weselu

Code Temporal. Couture dla ludzi

Męska kolekcja télescopage
