przez Ryszard Trawiński
Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?
LOUIS VUITTON. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Historyczne nawiązania Nicolasa Ghesquière, dyrektora kreatywnego marki Louis Vuitton, wynikają z przypadającej w tym roku 200 rocznicy urodzin Louisa Vuittona, obchodzonej przez współpracę z 200 artystami z całego świata, którzy mieli za zadanie na nowo zinterpretować klasyki tego domu mody. W kolekcji na wiosnę 2022 znalazły się elementy nawiązujące do końca XIX wieku zmiksowane z futurystycznymi - Nicolas Ghesquière określił swój pokaz jako „wielki bal czasu”.
Pasaż Richelieu w Luwrze, miejsce pokazu, został ozdobiony dziesiątkami kryształowych żyrandoli, zbieranymi w tym celu od dłuższego czasu. Dlaczego to miejsce? Jak mówi historia firmy, Pasaż Richelieu był trasą Louisa Vuittona gdy podążał na spotkania z Cesarzową Eugenią, żoną Napoleona III do jej apartamentów w Luwrze – Vuitton wytwarzał dla cesarzowej kufry i to na prawach wyłączności.
Louis Vuitton: Kolekcja Wiosna-Lato 2022 to zaproszenie na wielki bal czasu, łączące garderoby różnych epok, tworzące w ten sposób fuzję pokoleń. Nicolas Ghesquière, dyrektor artystyczny ds. odzieży damskiej w Louis Vuitton niedawno zaprojektował kostiumy dla postaci - w tym odtwarzającej główną rolę Alicji Vikander - w serialu „Irma Vep”, nowej produkcji Oliviera Assayasa dla HBO i zainspirował się postacią wampira, istoty która podróżuje przez wieki, dostosowując się do zasad ubioru epok, w których przychodzi mu żyć, ale zachowując w pewnym stopniu ducha przeszłości. Dziedzictwo, przekaz i ponadczasowość są w centrum kolekcji bardziej niż kiedykolwiek - z biegiem czasu ubrania ewoluują, archetypy różnych pokoleń są przekształcane, przywłaszczane, personalizowane i ponownie rekonstruowane. Ubrania stają się częścią nowej historii przepełnionej różnymi tożsamościami i emocjami
I co najmniej do czasów ostatniego Bonaparte (o ile nie do Marii Antoniny i jej fraucymeru) nawiązywały wspaniałe, bogato zdobione suknie wieczorowe. Miały one kształt przywodzący na myśl „ustelażowione” kreacje drugiej połowy XIX wieku (o ile nie wcześniejsze), choć nie zachowywały się tak sztywno jak suknie cesarzowej czy królowej.
Zdobne suknie wieczorowe, eleganckie gorsety i ustrukturyzowane spódnice połączone z hybrydami tenisówek i sandałów w luminescencyjnych kolorach i ekstrawaganckimi okularami w kształcie kocich oczu i torebkami Petite Malle. Ostro skrojone marynarki z przesadnymi klapami i zwiewne, misterne sukienki połączone z jeansami z prostymi nogawkami i sandałami.
We wszystkich tych stylizacjach znajdujemy wyraźne nawiązania do Paula Poireta i Romaina de Tirtoffa (Erté). Choć ci prawdopodobnie nigdy nie mieli do czynienia z denimem i jeansami. Więc nie mieli okazji, by połączyć jeansy ze skośną wysadzaną koralikami sukienką ani nie przerobili by denimowej kurtki na marynarkę frakową. To właśnie podróż w czasie w stylu Nicolasa Ghesquière
Nie mogło oczywiście zabraknąć peleryn – te, wspaniale haftowane, połączone zostały m.in. ze spodniami z lakierowanej skóry i masywnymi botkami. Nicolas Ghesquière przyznał przecież w notatkach, że symbolizują one w kolekcji popularny 200 lat temu mit o wampirach, podróżujących w czasie istotach dopasowujących się ubiorem do aktualnych epok. Peleryny były więc w kropki, cięte ukośnie, kilka zostało wykonanych jakby z postrzępionego szyfonu.

Futurystyczny glam Nicolasa Ghesquière to więc miks dworskiego stylu przeszłości z jakąś kolekcją z przyszłości. Stylizacje są jednocześnie nowoczesne i anachroniczne. Każda ma elementy z przyszłości i z przeszłości – choćby owe spódnice na anachronicznym stelażu połączone z nowoczesnymi bluzkami i lśniącymi satynowymi sznurowanymi trampkami bez palców.
Każda stylizacja była maksymalnie dopracowana, każda modelka ociekała brokatem i satyną. Tkaniny i faktury sprawiały, że każda stylizacja była wyjątkowa. Aksamit połączono z cekinami i satyną. Denim dopełniał każdy look i nadawał mu rustykalny wygląd. Jeansowe spodenki rowerowe zestawiono się z obszerną i czystą białą marynarką, a zgrabne dżinsy z błyszczącą, asymetryczną, obcisłą tuniką. Takie niedopasowane elementy mogą współistnieć w stylizacjach dzięki warstwom. W efekcie stylizacje nabierają dynamiki.
Pokaz był więc trochę niezwykły. We front row m.in. Alicia Vikander, aktorka dla której Nicolas Ghesquière zaprojektował kostiumy do realizowanego przez HBO Max serialu „Irmia Vep”, Regina King i Jennifer Connelly – zdobywczynie Oscarów, Ana de Armas – dziewczyna Bonda i Emma Chamberlain – gwiazdka mediów społecznościowych.
Podczas pokazu doszło do incydentu - na wybiegu znalazła się protestująca aktywistka z transparentem z napisem „Nadmierna konsumpcja = wymieranie”. Branżowa prasa podsumowała to zdarzenie, że oto rzeczywistość zderzyła się z bajką.
Louis Vuitton: Od ponad 15 lat obowiązuje w Louis Vuitton polityka zrównoważonego rozwoju, definiując nasze cele w zakresie rozmów o zasobach naturalnych, kontroli klimatu i pozytywnym wpływie Maison na społeczeństwo. Obecnie 97 procent kolekcji z pokazów i imprez Louisa Vuittona jest ponownie używane lub poddawane recyklingowi, a od ich wytworzenia przewiduje się dla nich drugie życie. Na pokaz Wiosna-Lato 2022 wypożyczono 20 ton różnych przedmiotów, w tym żyrandole i krzesła, i wszystkie elementy scenografii zostaną przekazane firmie ArtStock, a wszystkie przedmioty drewniane zostały wykonane z drewna z certyfikatem FSC.
Na podstawie: louisvuitton.com, crfashionbook.com, vmagazine.com, vogue.com
Tematy: Ekologia, Kolekcje butów, Kolekcje ubrań, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Ready to Wear, Womenswear
Materiały powiązane
Nie ma dostępnych aktualności.
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
