BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. MENS JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
BALMAIN. MENS JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Sylwetki kojarzą się bardziej z Uniwersum Marvela niż z prawdziwymi lotami i to raczej jako ubiory pasażerów niż załóg, ale... moda to w dużej części zabawa. Fot. Balmain
Lot BAL 021 z Balmainem na orbitę
BALMAIN. RTW/MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Wylecieć z Paryża, z Francji… Dziś, w czasach lockdownów – marzenie ściętej głowy dla wielu (bolesne zwłaszcza dla tych których stać na lotnicze wojaże). Siedemdziesiąt pięć lat temu po ogromnym sukcesie swej pierwszej kolekcji haute couturePierre Balmain wyjechał z Paryża (najpierw odwiedził Sydney, a później z Gertrudą Stein przemierzał Stany Zjednoczone; Stein, namówiła Balmania do przyjęcia roli ambasadora francuskiego szyku w czasie gdy ten kraj dopiero odbudował swój przemysł modowy). I to jest punkt zaczepienia Oliviera Rousteinga dla kolekcji domu Balmain na jesień i zimę 2021. Męskiej i damskiej.
BALMAIN. RTW/MENS JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Olivier Rousteig chce pokazać, że plany, nawet najambitniejsze, są możliwe do realizacji nawet w trudnych warunkach. I daje za przykład – siebie. Fot. Balmain
Olivier Rousteing łączy swój cyfrowy zmysł z innowacyjnym myśleniem. W tym roku obchodził dziesięciolecie pracy w Balmain. To dziesięć lat podczas których z chłopca stał się gwiazdą mody. Rousteigowi nie brakuje poczucia własnej wartości:
- Kiedyś nazywali mnie dzieckiem Balmaina. Teraz Balmain jest moim dzieckiem – mówi.
Rousteing umieścił swój pokaz odzieży damskiej i męskiej (nadużywany termin koedukacja dotyczy tylko SZKOŁY i koedukacyjnych klas, prawda?) w rozległym hangarze francuskiego lotniczego przewoźnika - Air France. Grupa modelek i modeli wychodzi przez wyjście awaryjne na skrzydło samolotu (pełni rolę zaimprowizowanego wybiegu) w ubraniach, które sugerują lot i eksplorację.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
BALMAIN. MENSWEAR JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Kombinezony astronautów, lotnicze kurtki, ubiory pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego zostały przepuszczone przez młyn Balmaina. Fot. Balmain.
Olivier Rousteig chce pokazać, że plany, nawet najambitniejsze, są możliwe do realizacji nawet w trudnych warunkach. I daje za przykład – siebie. Rzucił nie satysfakcjonujące go studia. Zrobił karierę u Cavallego. W wieku 25 lat przejął stery w Balmainie. Zaprojektował stroje do spektaklu „Renessaince”, wystawionego w 2017 roku w paryskiej operze – wylicza Michalina Murawska z polskiego wydania Vogue’a. Przede wszystkim Rousteing udowodnił swoim talentem, że luksusowy dom mody couture, którego klientelę tworzą i paryskie damy, i przedstawicielki azjatyckiej plutokracji, i gwiazdy mediów społecznościowych i reality shows - może być progresywny.
Rousteing zainspirowany wojażami Balmaina – wyrusza w lotniczą podróż. Ale na własnych warunkach, progresywnie - na orbitę. Sukienki jak spadochrony, kurtki bomberki, sportowe swetry i płaszcze o mocnej konstrukcji - wylicza Murawska. I zauważa, że Olivier Rousteing wyraźnie nawiązuje do ubiorów pilotów, a gdy modelki opuszczają samolot Air France w tle słychać zmiksowane przez Michela Gauberta (gwiazdę ścieżek dźwiękowych pokazów mody) instrukcje bezpieczeństwa.
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
BALMAIN. RTW JESIEŃ-ZIMA 2021/22. PARYŻ. LOTNISKO CHARLES DE GAULLE. MARZEC 2021. Rozbudowane ramiona, sukienki spadochrony, bomberki, swetry, płaszcze o mocnej konstrukcji; w finale miękkie kobiece wieczorowe garnitury i metalizowana suknia. Fot. Balmain
Olivier Rousteing: Nie wiem, dokąd idziemy, ale wiem, że dokądś idziemy. Nie chodzi o cel, ale o samą podróż — podróż, odejście i ucieczkę.
Sylwetki z rozbudowanymi ramionami – ale w stylu lat osiemdziesiątych, bez futurystycznej „pagody” – są dynamiczne. Srebrne kombinezony astronautów, lotnicze kurtki (bomberki i coś w rodzaju kurtki Irvinga), kombinezony pilota myśliwskiego i marynarki kapitana samolotu cywilnego – są „przemielone” przez młyn Balmaina. Claudii Croft z 10magazine (i nam także) kojarzą się silnie z... Marvel Universe. Croft zauważa także pomysłowe dodatki - gąbczastą różową torebkę pełniącą rolę poduszki czy skórzane „coś” w kształcie papierowego samolociku. Luke Leitch w Vogue zwraca uwagę na wisiorki z prawdziwym kompasem – ale pokazującym zamiast czterech stron świata – kierunki podróży: do Balmaina, do kochanka (kochanki), do baru i do domu.
Choć w miarę rozwoju akcji stylizacje stają się coraz bardziej „fachowe” – pojawia się metaliczny połysk i stylizacje jakby żywcem wzięte z magazynku ubiorów ochronnych, Luke Leitch widzi w nich raczej ubiory pasażerów niż załogi. W kolekcji mamy i bretońskie paski i totallooki oparte na lansowanym na rok 2021 monogramie Pierre’a Balmaina z lat 70.
Finał pokazu odbył się gdzieś na wyimaginowanej orbicie, która była celem tego zaaranżowanego lotu o kryptonimie BAL 021. Renderowany cyfrowo runway tkwiący między Ziemią i Księżycem a na nim (wybiegu, nie Księżycu) - miękkie kobiece wieczorowe garnitury z fluoryzującymi klapami i srebrzysta, metalizowana suknia. Wśród męskich stylizacji srebrny garnitur astronauty z czerwoną lamówką.
Olivier Rousteing powiedział, że ukształtował tę kolekcję, kierowany (jak to on) dwoma przeciwieństwami: (lotniczą?) teraźniejszością i (kosmiczną?) przyszłością.
Na podstawie: balmain.com, vogue.com, vogue.pl, 10magazine.com
Tematy: Film modowy, Kolekcje ubrań, Menswear, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Projektanci, Ready to Wear, Womenswear
CHANEL Ready to Wear Jesień - Zima 2022/23. Gabrielle Chanel podczas wędrówek nad rzeką Thames poszukiwała kolorów dla materiałów które zamawiała u szkockich producentów tkanin. Virginie Viard poszła jej śladem. Fot. Chanel.
STELLA MCCARTNEY. Jesień – Zima 2022/23. Paryż Marzec 2022. Najnowsza kolekcja Stelli McCartney powstała we współpracy z Frankiem Stellą, amerykańskim malarzem, rzeźbiarzem i grafikiem, pionierem ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Fot. Stella McCartney
BALENCIAGA. Ready To Wear Zima 2022/23. Pokaz to postapokaliptyczny widok: opustoszały krajobraz, pozornie zaniedbane, szarpane przez wiatr włosy, niepewne kroki i ubrania sprawiające na pierwszy rzut oka wrażenie prowizorki. Fot. Balenciaga
FENDI. Ready To Wear Jesień 2022. Milan Fashion Week. Luty 2022. Kolekcja Kima Jonesa zwraca się także do klientek lubiących przekraczać granice. Symbolem tego podejścia jest otwierająca kolekcję stylizacja Belli Hadid. Fot. Fendi
MISSONI. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. MEDIOLAN WRZESIEŃ 2021. Kolekcja Missoni nie hołduje „kultowi warstw” - pod tym względem jest uproszczona i lżejsza, ale w zamian rozbudowana niejako wszerz - bogata w stylizacyjne opcje. Fot. Missoni
CHANEL Ready to Wear Jesień - Zima 2022/23. Gabrielle Chanel podczas wędrówek nad rzeką Thames poszukiwała kolorów dla materiałów które zamawiała u szkockich producentów tkanin. Virginie Viard poszła jej śladem. Fot. Chanel.
BALENCIAGA. Ready To Wear Zima 2022/23. Pokaz to postapokaliptyczny widok: opustoszały krajobraz, pozornie zaniedbane, szarpane przez wiatr włosy, niepewne kroki i ubrania sprawiające na pierwszy rzut oka wrażenie prowizorki. Fot. Balenciaga
FENDI. Ready To Wear Jesień 2022. Milan Fashion Week. Luty 2022. Kolekcja Kima Jonesa zwraca się także do klientek lubiących przekraczać granice. Symbolem tego podejścia jest otwierająca kolekcję stylizacja Belli Hadid. Fot. Fendi
MISSONI. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. MEDIOLAN WRZESIEŃ 2021. Kolekcja Missoni nie hołduje „kultowi warstw” - pod tym względem jest uproszczona i lżejsza, ale w zamian rozbudowana niejako wszerz - bogata w stylizacyjne opcje. Fot. Missoni
BALENCIAGA. READY TO WEAR LATO 2022. PAŹDZIERNIK 2021. Modelki i modele niczym goście wydarzenia zatrzymują się „na ściance” (błyskają flesze fotoreporterów) a potem idą do sali kinowej. Fot. Balenciaga
LOVE BRINGS LOVE. AZ FACTORY WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Pokaz był swoistym ucieleśnieniem marzenia Albera Elbaza o wznowieniu Théâtre de la Mode. Na wybiegu hołd Alberowi Elbazowi oddało 47 projektantów. Fot. AZ Factory
LANVIN. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Większość klientów zainteresowanych dzisiejszą ofertą Lanvina szuka efektownych i fantastycznych propozycji. Bruno Sialelli opracował więc kolekcję swobodną i bezkompromisową. Fot. Lanvin
LOUIS VUITTON. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. Dla Nicolasa Ghesquière postać wampira to ucieleśnienie istoty, która podróżuje przez wieki, dostosowując się do zasad ubioru kolejnych epok, ale za każdym razem zachowuje ducha przeszłości. Fot. Louis Vuitton
CHANEL. READY TO WEAR WIOSNA 2022. Modelki porzuciły ponure lub zniecierpliwione twarze na rzecz uśmiechów, uwodzicielskich minek i wybiegowego tańca. Fot. Chanel
CHLOÉ. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Pierwszy od czasu lockdownu pokaz kolekcji Chloé odbył się w Paryżu nad Sekwaną, wzdłuż Quai de la Tournelle. Rzuca w oczy ograniczenie prawie do połowy, bo do 31 liczby stylizacji. Fot. Chloé
GIVENCHY. READY TO WEAR WIOSNA 2022. Kolekcja Matthew M. Williamsa jakkolwiek zrównoważona wizualnie, nie demonstruje romantyczności, inkluzywności i lekkomyślności, tak akcentowanych przez innych projektantów. Fot. Givenchy