przez Ryszard Trawiński

Koncepcja mężczyzny XXI wieku zdaniem Donatelli Versace
Męska kolekcja Versace na jesień i zimę 2019/20 roku odzwierciedla zdaniem Donatelli Versace, jej twórczyni, nowoczesną koncepcję mężczyzny. Przesuwa granice pojęcia męskości, zasady dotyczące odzieży męskiej i rzuca wyzwanie panującym wyobrażeniom i stereotypom.
Był to pierwszy pokaz menswearu Versace odkąd dom ten został przejęty przez Michael Kors Holdings Limited (tworząc w rezultacie Capri Holding) za nieco ponad 2 miliardy dolarów. Donatella Versace stanowczo jednak zaprzecza, że transakcja ta spowoduje powstanie czegoś, co niektórzy internauci przewidują jako Korsace: - Nie wiem, dlaczego ludzie sądzą, że Versace stanie się takie, jak Michael Kors - średnia, dolna półka... Z całym szacunkiem dla Michaela Korsa…
My mamy wrażenie, że to Michael Kors potrzebował uzupełnienia swojej oferty o wyższy segment. No i ten udział w rynku… Cóż, biznes.
Donatella Versace: W latach 90. istniała jednoznaczna idea mężczyzny, ale od tamtego czasu moda dramatycznie wyewoluowała i dziś już nie można zdefiniować pojęcia mężczyzna w taki sam, jednoznaczny sposób. Wszystko się zmieniło. Dzisiejsze społeczeństwo daje każdemu większą swobodę w wyrażaniu siebie zarówno za pomocą ubrań, jak i zachowania. W tej kolekcji chciałam zaprezentować różne aspekty męskości. Dzisiejszy mężczyzna ubiera się stosownie do okazji i ma odwagę, której wcześniej nie miał. Gdybym musiała znaleźć słowo, które określa dzisiejszych ludzi, byłaby to śmiałość.
Kolekcja ma na celu wywołanie dyskusji na temat dzisiejszej odzieży męskiej i umożliwienie każdemu za pomocą wyboru stylu odkrywania i wyrażania różnych aspektów ich charakteru. Każdy facet (i nie tylko facet) może za pomocą ubrania opowiedzieć własną historię, jeśli żyje w społeczeństwie, w którym indywidualność jest tak samo ważna jak grupowa identyfikacja. Tylko pewny siebie mężczyzna jest w stanie wyjrzeć poza swoje status quo i rzucić mu wyzwanie. Zdaniem Versace, taka postawa gwarantuje wolność i poczucie bezpieczeństwa - gdy już odrzuci konwencjonalne normy piękna i męskości.
Warstwowe looki, pozornie przypadkowe zderzenie elementów, kolorów, biżuterii, dodatków, printów i krojów dają facetom możliwość przetestowania zakresu ich męskości i sposobność opowiedzenia własnej historii. Wyrafinowane garnitury z ozdobami z agrafkowymi zapięciami obok przezroczystych plastikowych spodni lub jedwabnych koszul z nadrukowaną uprzężą. Dzianina uzupełniona koronką noszona razem z najbardziej klasycznymi spodniami w kratkę księcia Walii i butami Chain Reaction. Haftowane bokserki noszone do koszulek z guzikami.
Donatella Versace: W latach 90. mężczyzn można było zdefiniować w dość jasny i precyzyjny sposób, ich męskość wzrosła dzięki ich fizycznemu wyglądowi, wyrzeźbionemu ciału. Dzisiejsi mężczyźni jednak nie są tacy. W społeczeństwie, w którym wszystko szybko się zmienia, mężczyźni i kobiety nauczyli się robić to samo. W efekcie wszystko się zaciera, łącznie z pojęciem męskości. Nowy człowiek nie boi się śmiać i bawić ubraniami, ponieważ nie ma niczego do udowadniania. Po prostu chce wyrazić to, kim jest.
Pierwszy set pokazu nawiązywał do ikonografii bondage z początku lat 90., którą świetnie się bawił Gianni Versace. Nadrukowana na męskie T-shirty uprząż, skórzane spodnie i czarne jedwabne marynarki typu open back dla mężczyzn i kobiet. Bardzo prowokująca propozycja.
Garnitury dla obu płci ozdobione agrafkami to także nawiązanie do przeszłości Versace.
Następny set to dla mężczyzn dzianiny w kolorach fluo uzupełnione fluo-koronkami. Przemyślane połączenia kolorów łagodzą efekty łączenia odzieży sportowej z nadrukami w stylu Gianniego z krawiectwem – jak to okreslił Luke Leitch w Vouge – w stylu gelateria-tone. Cokolwiek by to miało znaczyć.
Ostatni set pokazu to powrót (ze świata streetwearu) do czarnego krawiectwa, koronek I printów, które było i jak widać pozostanie podstawą stylu Versace.
Donatella Versace: Rynek zmierza ku nowej definicji luksusu. Garnitury zawsze będą na czasie, ponieważ przy pewnych okazjach zawsze ubierzesz garnitur. Czy to jednak oznacza, że garnitur musi być nudny lub anachroniczny? To samo dotyczy streetwearu: dzisiaj także nie wystarczy założyć snejkersy. Te snejkersy muszą w sobie mieć coś wyjątkowego, inaczej ludzie będą je mieli gdzieś. Jednak bardzo trudno jest przewidzieć, co będzie, ponieważ wszystko zmienia się w tempie, którego nigdy wcześniej nie widziałam, a zadanie projektanta staje się coraz trudniejsze .
W Wersji Limitowanej - współpraca z Fordem. Wersja ta inspirowana jest ekscytacją podczas zakupu pierwszego samochodu – odzwierciedla męskie dążenie do posiadania czegoś męskiego, czegoś będącego przedłużeniem… osobowości. Interakcja z Fordem była dla Luke Leitcha trochę dziwna w przypadku domu, który strzeże swojej arystokratyczności, ale umowy są umowami – jak twierdzi. Czyli po naszemu – pacta sum servanta.
Zimowa kolekcja wydaje sie dowodem, że Donatella Versace w dalszym ciągu trzyma stery domu w pozycji na wznoszenie. A że na wybiegu zobaczyliśmy supergwiazdy niedawnego pokazu Pre Fall - Adut Akech, Kaię Gerber, Bellę Hadid i Emily Ratajkowski – pokaz był wierny polityce supermodel mentoringu, tak charakterystycznej dla Versace.
Na podstawie: vouge.com, versace.com, 2luxury2.com, vouge.co.uk
Tematy: Kolekcje ubrań, Mediolański Tydzień Mody, Pokazy mody, Wideo
Materiały powiązane
Nie ma dostępnych aktualności.
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
