przez Ryszard Trawiński

Versace na nadchodzącą jesień i zimę czyli grunge według Donatelli
Donatella przed pokazem Versace zwróciła uwagę na dzisiejszą obsesję na punkcie doskonałości, która ogarnia członków społeczności medialnych – szczególnie użytkowników Instagrama. Martwi ją ta sytuacja, więc postanowiła zrobić lekki „w tył zwrot” - czyli powrót do czasów sprzed królowania Facebooka i jemu podobnych. Był to powrót do lat 90., do stylu grunge – kojarzącego się z podartymi flanelowymi koszulami roboczymi (ale także z luźnymi swetrami, ciężkimi butami, ćwiekami, no i oczywiście z gitarową muzyką).
Donatella Versace: Trochę niedoskonałości to nowa doskonałość.
Ta uruchomiona maszyna czasu made in Versace ma swój strategiczny biznesowy sens. Przypomnijmy, że marka Versace znalazła się w portfolio Capri Holdings Limited, a ta spółka macierzysta postawiła na rozwój marki. Nic zresztą w tym dziwnego – w świecie biznesu korporacyjnego kto się nie rozwija (czytaj – nie rośnie, nie zwiększa udziału w rynku itd.) - prędzej czy później ginie. Stąd i ciągła pogoń za nowymi klientami. Także przed Donatellą Versace stanęło zadanie przyciągnięcia nowych – młodszych klientów.
Nie tylko Donatella zorientowała się, że owi nowi klienci dla marki może „kupić” powrotem do lat 90., lat które po prostu czują. Marc Jacobs niedawno wznowił swoją kolekcję grunge z 1993 roku dla marki Perry Ellis. Anna Sui również wznowiła swoją kolekcję z wiosny 1993 roku.
Sam Gianni Versace nie uczestniczył zbyt aktywnie w latach 90. w tej grunge’owej gorączce, ale jego siostra, zakochana w muzyce – trochę rozumie temat (niezapomniana przez wielu Nirvana).
Jak wiemy, grunge powstało w Seattle. Grunge w wykonaniu Donatelli tym oryginalnym grunge nie jest. To raczej wariacja na temat grunge grana na instrumentach obecnych w orkiestrze Versace od lat 90. właśnie. Takich jak uprzęże i ogromne agrafki.
Zauważyli to dziennikarze z Elle - grunge’owy charakter kolekcji Donatella uzyskała żonglując elementami wziętymi z archiwum tej luksusowej marki.
Bo to jednak są ubrania luksusowe i drogie. Owszem – niosą one w pewnym stopniu ducha Seattle Sound. Nicole Phelps z Vogue zwróciła uwagę na minisukienkę zadrukowaną stylizowanymi literami V (od Versace oczywiście – to także element ponownie królującej na wybiegach logomanii) zestawioną ze swetrem w prążki i koronkowymi rajstopami czy na skojarzenie uprzęży typu kinderwhore (Courtney Love!) z tweedową uczniowską spódniczką.
Czarną halkę Donatella zestawiła z białą koszulką z nadrukiem autorstwa Richarda Avedona, nieżyjącego już fotografa modowego. Print to zdjęcie „ultraglamowej” Donatelli Versace z 1995 roku, która była wtedy twarzą zapachu Versace Blonde (koszulki te powstały we współpracy z Fundacją Richarda Avedona).
Anders Christian Madsen z brytyjskiego wydania Vogue zauważył, że grunge w tym sezonie – pełnym blasku i elegancji – wydaje się posunięciem nieoczekiwanym, ale koresponduje z gniewem, jaki zauważył na wybiegach Mediolanu. Gniewem nie tylko na reakcyjnych polityków grasujących (buldożerujących – jak to określił) po Europie i Ameryce, ale także na atmosferę niepewności tworzoną przez kulturę social mediów.
Chodzi mi o to, by się na chwilę zatrzymać i pomyśleć! - mówi Donatella. I jeszcze: - Nie powinniśmy wierzyć we wszystko co nam mówią – odnosząc się do fali fake-newsów, o których wiedzą wszyscy, a z którymi nikt nie walczy.
Projektantka serwuje więc w pozłacanym świecie Versace ubrania, które udają (no przecież!) że są podarte, nieporządne, rozlatujące się. Bo tak naprawdę są przykładem świetnego, mistrzowskiego krawiectwa.
Na wybiegu jak to u Versace – supermodelki: m.in. Imaan Hammam, Kendall Jenner, Bella i Gigi Hadid, Kaia Gerber, Edie Campbell, Irina Shayk, Shalom Harlow, Stella Maxwell. Pokaz zamknęła Stephanie Seymour, kultowa supermodelka lat 90.
Na podstawie: versace.com, vogue.com, vogue.co.uk, elle.com
Tematy: Kolekcje ubrań, Mediolański Tydzień Mody, Pokazy mody, Wideo
Materiały powiązane
Nie ma dostępnych aktualności.
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
