CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri podjęła współpracą z Anną Paparatti, która opracowała scenografię w stylu konceptualnego pop-artu, nawiązującą do barwnych prac Paparatti z lat 60. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri podjęła współpracą z Anną Paparatti, która opracowała scenografię w stylu konceptualnego pop-artu, nawiązującą do barwnych prac Paparatti z lat 60. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri podjęła współpracą z Anną Paparatti, która opracowała scenografię w stylu konceptualnego pop-artu, nawiązującą do barwnych prac Paparatti z lat 60. Fot. Christian Dior
Dior w duchu Marca Bohana
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri pierwszym pokazem w realu w Jardin des Tuileries zaserwowała publiczności modowy happening odrobinę płynący na fali vintage. Razem z nią w twórczy sposób powróciliśmy do lat 60, do czasów młodzieżowej rewolucji. Za scenografię posłużyła okrągła instalacja wzorowana na planszowej grze.
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri zajrzała do archiwum Diora i sięgnęła do kolekcji proto-modów, którą Marc Bohan stworzył w 1961 roku, znanej jako Slim Look. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri zajrzała do archiwum Diora i sięgnęła do kolekcji proto-modów, którą Marc Bohan stworzył w 1961 roku, znanej jako Slim Look. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri zajrzała do archiwum Diora i sięgnęła do kolekcji proto-modów, którą Marc Bohan stworzył w 1961 roku, znanej jako Slim Look. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Maria Grazia Chiuri zajrzała do archiwum Diora i sięgnęła do kolekcji proto-modów, którą Marc Bohan stworzył w 1961 roku, znanej jako Slim Look. Fot. Christian Dior
Maria Grazia Chiuri: Coś graficznego i czystego, minimalistycznego i pozytywnego. Ponieważ myślę, że musimy patrzeć w przyszłość z optymizmem.
Chiuri jest jednak projektantką pragmatyczną, a nie ślepą wyznawczynią mody vintage. Zwraca uwagę, że lockdown spowodował konieczność podstawowych przemyśleń.
Maria Grazia Chiuri: Myślę, że niemożliwe jest zatrzymanie się na dwa lata i nie myślenie o tym. Musisz zapytać [siebie], dlaczego wykonujesz swoją pracę? Dlaczego ludzie interesują się modą? Myślę, że musisz zaakceptować fakt, że moda to gra. Jak we wszystkich grach, jest tu część poważna i część zabawna. Ludzie kochają modę, ponieważ pomaga im w życiu. Ludzie ubierają się tak, aby reprezentować siebie w danej chwili, grają różne role, cały czas się zmieniają. A pokaz to przedstawienie mody - to także sztuka performance. Więc na koniec musisz zaakceptować, że chcesz zagrać w tę nonsensowną grę.
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Duch Marca Bohana tkwi w projektach sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. Fot. Christian Dior
Projektantka podjęła współpracą z Anną Paparatti, która opracowała scenografię w stylu konceptualnego pop-artu, będącą nawiązaniem do barwnych prac Paparatti z lat 60. XX wieku, przypominających popularne wtedy gry planszowe. Dzieła Paparatti wytykały absurdy ówczesnego życia. Anna Paparatti była wtedy członkinią międzynarodowej awangardowej sceny artystycznej i muzycznej, która gromadziła się w Piper Club w Rzymie. Piper Club to otwarte w 1965 roku centrum muzyki eksperymentalnej i mody z geometryczną wielopoziomową sceną, które gościło m.in. The Rolling Stones, Pink Floyd i Jimiego Hendrixa.
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
CHRISTIAN DIOR. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami, minisukienki go-go, kostiumy ze spódniczkami nad kolano, odważne printy, odsłaniające skórę bandeaux. Fot. Christian Dior
Wybieg to powiększona wersja Il Gioco del Nonsense 1964, planszy z kolorowymi cyframi, umieszczonymi na geometrycznym tle, a ściany zostały ozdobione - stosownie - nonsensownymi napisami.
- Zamysł polegał na tym, aby stworzyć przestrzeń pokazu, która tworzy wrażenie, że wszyscy występują razem – mówi Chiuri.
Projektantka zgodnie z obecnie panującym w świecie mody modus operandi zajrzała do archiwum Diora. Sięgnęła do kolekcji proto-modów, którą Marc Bohan stworzył w 1961 roku dla domu, znanej pod nazwą Slim Look.
- [Bohan] Zerwał z przeszłością i wprowadził Diora do świata prêt-à-porter – mówi Chiuri.
Duch Bohana był źródłem projektów A-kształtnych sukienek typu baby doll, zminiaturyzowanych kostiumów Diora, koszul w stylu „kosmicznym” z lat 60. i nowoczesnych sukienek tenisowych. W kolekcji mamy płaszcze i spódnice z kolorowymi panelami a także kilka minisukienek go-go ze złotymi frędzlami, kostiumy z krótkimi rozkloszowanymi spódniczkami nad kolano w kolorze pomarańczowym i żółtym, odważne printy, wzorzyste mini połączone z odsłaniającymi skórę bandeaux.
Do lat 60. nawiązują także buty – sandałki na niskim obcasie, kwadratowe noski, kaczuszki (czyli inaczej Mary Jane), nowoczesne wariacje na temat butów go-go (słynne „białe kozaczki”), a także gladiatorki - hybrydy butów go-go, sandałów i snejkersów.
Kolekcja Chiuri jest inspirowaną młodzieżową rewolucją lat 60. postpandemiczną ofertą dla młodzieży. Maria Grazia Chiuri wzywa, abyśmy ponownie zaczęli bawić się modą. Przecież ludzie nawet w najciemniejszych czasach potrafili tańczyć.
Na podstawie: dior.com, vogue.com, forbes.com, elle.com
CHANEL Ready to Wear Jesień - Zima 2022/23. Gabrielle Chanel podczas wędrówek nad rzeką Thames poszukiwała kolorów dla materiałów które zamawiała u szkockich producentów tkanin. Virginie Viard poszła jej śladem. Fot. Chanel.
STELLA MCCARTNEY. Jesień – Zima 2022/23. Paryż Marzec 2022. Najnowsza kolekcja Stelli McCartney powstała we współpracy z Frankiem Stellą, amerykańskim malarzem, rzeźbiarzem i grafikiem, pionierem ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Fot. Stella McCartney
BALENCIAGA. Ready To Wear Zima 2022/23. Pokaz to postapokaliptyczny widok: opustoszały krajobraz, pozornie zaniedbane, szarpane przez wiatr włosy, niepewne kroki i ubrania sprawiające na pierwszy rzut oka wrażenie prowizorki. Fot. Balenciaga
FENDI. Ready To Wear Jesień 2022. Milan Fashion Week. Luty 2022. Kolekcja Kima Jonesa zwraca się także do klientek lubiących przekraczać granice. Symbolem tego podejścia jest otwierająca kolekcję stylizacja Belli Hadid. Fot. Fendi
MISSONI. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. MEDIOLAN WRZESIEŃ 2021. Kolekcja Missoni nie hołduje „kultowi warstw” - pod tym względem jest uproszczona i lżejsza, ale w zamian rozbudowana niejako wszerz - bogata w stylizacyjne opcje. Fot. Missoni
CHANEL Ready to Wear Jesień - Zima 2022/23. Gabrielle Chanel podczas wędrówek nad rzeką Thames poszukiwała kolorów dla materiałów które zamawiała u szkockich producentów tkanin. Virginie Viard poszła jej śladem. Fot. Chanel.
BALENCIAGA. Ready To Wear Zima 2022/23. Pokaz to postapokaliptyczny widok: opustoszały krajobraz, pozornie zaniedbane, szarpane przez wiatr włosy, niepewne kroki i ubrania sprawiające na pierwszy rzut oka wrażenie prowizorki. Fot. Balenciaga
FENDI. Ready To Wear Jesień 2022. Milan Fashion Week. Luty 2022. Kolekcja Kima Jonesa zwraca się także do klientek lubiących przekraczać granice. Symbolem tego podejścia jest otwierająca kolekcję stylizacja Belli Hadid. Fot. Fendi
MISSONI. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. MEDIOLAN WRZESIEŃ 2021. Kolekcja Missoni nie hołduje „kultowi warstw” - pod tym względem jest uproszczona i lżejsza, ale w zamian rozbudowana niejako wszerz - bogata w stylizacyjne opcje. Fot. Missoni
BALENCIAGA. READY TO WEAR LATO 2022. PAŹDZIERNIK 2021. Modelki i modele niczym goście wydarzenia zatrzymują się „na ściance” (błyskają flesze fotoreporterów) a potem idą do sali kinowej. Fot. Balenciaga
LOVE BRINGS LOVE. AZ FACTORY WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Pokaz był swoistym ucieleśnieniem marzenia Albera Elbaza o wznowieniu Théâtre de la Mode. Na wybiegu hołd Alberowi Elbazowi oddało 47 projektantów. Fot. AZ Factory
LANVIN. READY TO WEAR WIOSNA 2022. PARYŻ PAŹDZIERNIK 2021. Większość klientów zainteresowanych dzisiejszą ofertą Lanvina szuka efektownych i fantastycznych propozycji. Bruno Sialelli opracował więc kolekcję swobodną i bezkompromisową. Fot. Lanvin
LOUIS VUITTON. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. Dla Nicolasa Ghesquière postać wampira to ucieleśnienie istoty, która podróżuje przez wieki, dostosowując się do zasad ubioru kolejnych epok, ale za każdym razem zachowuje ducha przeszłości. Fot. Louis Vuitton
CHANEL. READY TO WEAR WIOSNA 2022. Modelki porzuciły ponure lub zniecierpliwione twarze na rzecz uśmiechów, uwodzicielskich minek i wybiegowego tańca. Fot. Chanel
CHLOÉ. READY TO WEAR. WIOSNA 2022. PARYŻ WRZESIEŃ 2021. Pierwszy od czasu lockdownu pokaz kolekcji Chloé odbył się w Paryżu nad Sekwaną, wzdłuż Quai de la Tournelle. Rzuca w oczy ograniczenie prawie do połowy, bo do 31 liczby stylizacji. Fot. Chloé
GIVENCHY. READY TO WEAR WIOSNA 2022. Kolekcja Matthew M. Williamsa jakkolwiek zrównoważona wizualnie, nie demonstruje romantyczności, inkluzywności i lekkomyślności, tak akcentowanych przez innych projektantów. Fot. Givenchy