przez Ryszard Trawiński
Couture na wiejskim weselu
CHANEL. HAUTE COUTURE WIOSNA-LATO 2021. Virginie Viard: Wiedziałam, że nie możemy zorganizować wielkiego pokazu, że będziemy musieli wymyślić coś innego, więc wpadłam na pomysł małego orszaku, który schodziłby po schodach w Grand Palais i przechodził pod łukami z kwiatów. Jak podczas uroczystości rodzinnej, wesela. Uwielbiam wielkie zjazdy rodzinne, na których spotykają się wszystkie pokolenia. Jest wtedy tak ciepło. Dzisiaj w Chanel panuje taki duch, ponieważ Chanel też jest jak rodzina.
Dom Chanel otworzył właśnie na powrót swoje słynne Salony Haute Couture przy Rue Cambon 31. Odnowił je Jacques Grange inspirując się ich oryginalnym wystrojem za czasów Gabrielle Chanel” parawany Coromandel i stoły typu snopki pszenicy firmy Goossens, a przede wszystkim lustrzane schody.
- Chciałam zebrać modelki na rodzinne zdjęcia, takie jak te, które można zobaczyć w albumach ze zdjęciami – wyjaśnia Virginie Viard opisując serię zdjęć (w stylu portretów rodzinnych) wykonanych w odnowionej siedzibie przez holenderskiego fotografa, filmowca i grafika Antona Corbijna. Są na tych zdjęciach także ambasadorki Chanel: Marion Cotillard, Penélope Cruz, Vanessa Paradis, Lily-Rose Depp i Alma Jodorowsky a także przyjaciółki marki - Joana Preiss i Izïa Higelin - ubrane w kreacje z poprzednich kolekcji Chanel.
Corbijn nie tylko sfotografował kolekcję w salonach Haute Couture i przygotował z tej sesji „rodzinny album”, ale wyreżyserował film z pokazu w Grand Palais. Nakręcił także teasery w pracowniach couture CHANEL.
Grand Palais został przekształcony w taki sposób, aby przywołać urok jakiegoś wiejskiego wesela na południu Francji, z rustykalnymi łukami owiniętymi kwiatami, drewnianymi krzesłami dla „oddalonych społecznie” gości i koron z jedwabiu i prawdziwych kwiatach we włosach.
Ideę tańca, wolności i letnich wieczornych imprez uosabiają zwiewne halki, warstwy żorżety na jasnoróżowej sukience, której towarzyszy marszczone bolerko i dwukolorowe buty typu mary-jane z podwójnym paskiem w stylu butów noszonych przez tancerki tanga lub botki na koturnie ozdobione delikatną złotą siateczką. Długa, rozpinana spódnica z koronki złożonej białych stokrotek, odsłaniająca nogi, jest noszona rozpięta na sukience z tej samej koronki ze zintegrowaną peleryną.
Panna młoda w prezentowanej kolekcji mogłaby właśnie wyjść ze zdjęcia z lat dwudziestych XX wieku - z welonem, długą suknią z krepy w kolorze ecru z trenem, haftowaną (Lesage) w motyle z kołnierzykiem ze skrzydełkami.
Rzemieślniczy partnerzy Chanel uczestniczyli w wykonaniu trzydziestu dwóch looków kolekcji. W Montex Atelier wykonano haftowaną makramę długiej sukienki z perłowo-szarego tiulu, a delikatne pióra wykonane w House of Lemarié ozdobiły organzowe falbanki „małej” sukienki z czarnego tweedu.
Aktywność jest w równym stopniu zilustrowana przez kombinezony ze spodniami, w których marynarka jest inspirowana męskimi kamizelkami.
Kamizelki te przypominają o przywłaszczeniach odzieży męskiej w oryginalnych projektach Coco Chanel i jej dosłowne zapożyczenia z szaf swoich kochanków (Boy Capel, Duke of Westminster).
Matka panny młodej (jeśli „kupimy” opowieść Viard) ma do wyboru kilka eleganckich garniturów ze srebrzystego haftu i koronki lub obcisłą, skurczoną kurtkę wyszywaną przez Vernoux. Odważniejsi goście mogą zdecydować się na koronkowy kombinezon lub tweedową sukienkę uzupełnioną spódnicą z falbanami, którą można zawiązać jak fartuch.

- Jest dużo falban i halek - mówi Viard. - Sylwetki mają swoją męską i kobiecą stronę.
Same sylwetki mogą być proste (swetry lub kamizelki bez rękawów noszone ze spodniami z wysokim stanem, obcisłe swetry rozpinane i płynne satynowe koszule z romantycznymi spódnicami baletowymi) ale piękno u Viard tkwi w szczegółach. Jest to w końcu haute couture. Odzież jest inkrustowana wspaniałymi haftami z domów Cécile Henri, Hurel, Montex, Emmanuelle Vernoux i Lesage, wykonana z niestandardowych, ręcznie malowanych koronek Solstiss lub usiana sztucznymi kwiatami Lemarié.
Hurel ponownie zinterpretował próbkę z historycznego archiwum Kitmir, domu hafciarskiego stworzonego przez księżną Marię, siostrę rosyjskiego Wielkiego Księcia Dymitra. Ten był kochankiem Coco Chanel na początku lat dwudziestych. Chanel włączyła wówczas hafty Kitmir we własnych projektach. Używając najmniejszych dostępnych koralików do haftu, stworzyli delikatny rombowy wzór pikowania. I nie dajmy się zwieść pozorom - wykonanie jednej sukienki zajęło pracowni Hurel kilka miesięcy!
Na podstawie: chanel.com, vogue.com,wwd.com, elle.com
Tematy: Haute Couture, Kolekcje ubrań, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Wideo, Womenswear
Materiały powiązane

Couture na wiejskim weselu

Chanel w Château des Dames

Gabrielle Chanel i jej konie

Chanel. Paris-31 rue Cambon w Grand Palais

Chanel. Kobieca delikatność Virgine Viard

Chanel Cruise. Oczekiwanie na pociąg

Chanel: wizja luksusowego chilloutu

Chanel porzuca egzotyczne skóry
Podobne w serwisie

Nad Tweed śladami Chanel

Stella i Stella

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało
Jeszcze w dziale

Nad Tweed śladami Chanel

Balenciaga. Klimatyczne ostrzeżenie

Kim Jones tłumaczy Lagerfelda pokoleniu Z

Rzemieślnicy Chanel w swoim domu

Pokazuj śmiało ciało

Balenciaga. Czerwony dywan i ścianka

Pamięci Albera Elbaza

Lanvin. Batman i Comic Strip

Louis Vuitton: pokaz (dla) wampirów?

Chanel na wysokim wybiegu

Chloé girl czyli luksusowe eko
