przez Ryszard Trawiński

Ostatnie pokazy Lagerfelda odzwierciedlały pragnienia artysty – spokoju i wyrafinowania. Może – bezpieczeństwa dla swojego luksusowego świata w nękanym niepokojami obecnym świecie? Były już wodospady, pałacowy ogród, ulice starego Paryża… Owa tęsknota za dolce vita swojej sfery tym razem nabrała u Karla Lagerfelda stylu włoskiej Riwiery.
Chanel: wizja luksusowego chilloutu
Karl Lagerfeld na złość ujemnym temperaturom w Paryżu przemienił Grand Palais we włoską zalaną słońcem willę, a raczej jej elegancki ogród. Wybieg Chanel był tym razem ścieżką wokół basenu o błękitnej wodzie, w którego czterech rogach stały terakotowe urny z oleandrami. Cyprysy i palmy dopełniały scenografię, tak jak i kamienne balustrady i szerokie schody.
Karl Lagerfeld cofnął się w opowiadanej przez siebie historii do XVIII wieku. Oparł się m.in. na wystawie w Musée Cognacq-Jay w Marais zatytułowanej „La Fabrique du luxe: Les marchands merciurs parisiens au XVIIIe siècle” (Fabryka luksusu, paryscy kupcy w XVIII wieku). Przypomina ona osiemnastowiecznych paryskich kupców zaopatrujących bogaczy we wszelakie towary luksusowe.
Lagerfeld przygotowując tę kolekcję także miał własny luksus- luksus wsparcia się o mistrzostwo rzemieślników pracujących dla Chanel pod marką Paraffection.
Przypominające XVIII wiek wyciągnięte w pionowej osi sylwetki (fryzury!). Zwiewna organza, szyfon, skóra i koronki połączone z ręcznie tkanymi tweedami Chanel. Prostokątne wzmocnione ramiona, ołówkowe spódnice, eleganckie asymetryczne falbany. I te zawinięte tkaniny w lookach wprost nawiązujących do X VIII wieku swymi sporymi haftami, dekoltami i fałdami w talii.
W całej kolekcji wykorzystano suszone kwiaty zanurzone w żywicy i whaftowane do różnych materiałów.
Karl Lagerfeld zaprezentował także kilka nowych kostiumów o wydłużonych spódnicach w duchu kultowego little black jacket, a także odświeżone little black dress. No i dla kontrastu (może pozornego?) - tradycyjnie kończąca pokaz panna młoda Chanel (w tej roli Vittoria Ceretti) ubrana w strój kąpielowy wysadzany srebrnymi kwiatami z dekoracyjnym czepkiem w stylu retro oraz imponujących rozmiarów welonem.
Delikatne, kruche, subtelne i niemal nieskazitelne podejście do ubioru, do otoczenia. Dzień nad basenem: chwila refleksji, docenienie piękna. Styl życia dostępny niewielu. Ale zdaniem Lagerfelda – zawsze można marzyć.
Na pokazie w pierwszym rzędzie zasiedli: Kristen Stewart, Pharrell Williams, Tilda Swinton, Marine Vacth, Anna Mouglalis, Alma Jodorowsky, Caroline de Maigret, Sofia Coppola, Tessa Thompson oraz Marion Cottilard.
Na podstawie: myfacehunter.com, chanel.com, www.vogue.co.uk
Tematy: Kolekcje ubrań, Paryski Tydzień Mody, Pokazy mody, Wideo
Podobne w serwisie

Burberry. Riccardo Tisci na czas Brexitu

Koncepcja mężczyzny XXI wieku zdaniem Versace

Dolce&Gabbana: dwie męskie kolekcje, jedno DNA

Oteyza. W poszukiwaniu hiszpańskich korzeni

Menswear na rok 2019 zdaniem Junya Watanabe

Inés Monjo: kronika walki o siebie
Jeszcze w dziale

Burberry. Riccardo Tisci na czas Brexitu

Koncepcja mężczyzny XXI wieku zdaniem Versace

Dolce&Gabbana: dwie męskie kolekcje, jedno DNA

Oteyza. W poszukiwaniu hiszpańskich korzeni

Impreza na ulicy Sezamkowej nigdy się nie kończy

Menswear na rok 2019 zdaniem Junya Watanabe

Chanel: wizja luksusowego chilloutu

Beatle boots. Drugie życie butów z Chelsea

Hermès Menswear. Elegancki streetwear

Dior Pre-Fall 2019 Men’s czyli Mechanodior

Sezon 2018/19. Wymyślone światy Karla Lagerfelda
