przez Ryszard Trawiński

Mikrokuleczki. Przemysł kosmetyczny a plastik w oceanach
Przemysł kosmetyczny i plastik w oceanach? Owszem. Chodzi o środki ścierne, używane w peelingach, środkach złuszczających do twarzy i pastach do zębów. Era plastiku dała o sobie znać i tutaj. Rolę tych środków zaczęły pełnić mikrokuleczki (microbeds) z tworzyw syntetycznych o średnicy od 6 mikrometrów do 1 milimetra. Jedna tubka z peelingiem to ponad 330 tysięcy takich kuleczek.

Mikrokuleczki są najczęściej wykonywane z polietylenu, ale mogą być także wyprodukowane z polipropylenu i polistyrenu. Po użyciu przez nas pasty lub peelingu niechybnie znajdą się w naszych ściekach. Spuszczone do kanalizacji, najprawdopodobniej z powodu niewielkich rozmiarów przejdą nieodfiltrowane przez oczyszczalnię ścieków. W efekcie zanieczyszczą rzekę, potem morze albo ocean. I zagrożą żyjącym tam zwierzętom - małe ryby, płazy, żółwie, ptaki i większe ssaki pomylą mikrokuleczki z żywnością. Wprowadzi to plastiki do łańcucha pokarmowego. Jest więc wielce prawdopodobne, że sami niedługo je zjemy.

Żeby tego było mało, mikrokuleczki absorbują zanieczyszczenia chemiczne, takie jak pestycydy i wielopierścieniowe węglowodory.
Nowoczesne oczyszczalnie w Stanach Zjednoczonych i Europie są w stanie usunąć ze ścieków nawet 98 procent mikrokuleczek, ale większość nie.
W 2015 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama podpisał ustawę o „narodowych drogach wodnych wolnych od mikrokuleczek”, która zakazuje produkcji kosmetyków z mikrokuleczkami od lipca 2017 roku, a spłukiwania tych kosmetyków do ścieków od stycznia 2018 roku. W efekcie wycofanie się w ogóle z produkcji tego typu kosmetyków zapowiedziały m.in. Unilever, L’Oreal, Colgate/Palmolive, Beiersdorf, Procter & Gamble i Johnson & Johnson.
W Europie stowarzyszenie Cosmetisc Europe reprezentująca 4000 producentów produktów do pielęgnacji ciała w październiku 2015 roku zaleciła swym członkom zaprzestanie dodawania do środków mycia i pielęgnacji ciała wprowadzonych na rynek w 2020 roku mikrokuleczek z tworzyw sztucznych stosowanych do złuszczania i oczyszczania które nie ulegają biodegradacji. Zalecenie to oparte było na dobrowolnych inicjatywach poszczególnych firm. W styczniu tego roku Cosmetics Europe ogłosiła w swym serwisie internetowym cosmeticseurope.eu, że ankieta przeprowadzona wśród jej członków ujawniła już 82 procentowy spadek zastosowania mikrokuleczek między 2012 a 2015 rokiem. „Cosmetics Europe przewiduje, że jest w stanie spełnić swój cel, jakim jest usunięcie wszystkich plastikowych mikrokulek stosowanych do celów złuszczających i oczyszczających w kosmetykach do mycia i produktach do pielęgnacji ciała, przed upływem wyznaczonego na 2020 rok terminu” – czytamy w serwisie.
Niezależnie od inicjatyw przemysłu, z zamiarem całkowitego zakazu mikrokuleczek nosza się rządy kilku krajów europejskich i wywierają one nacisk na Komisję Europejską w sprawie zakazu stosowania mikrokuleczek.
Na podstawie: cosmeticseurope.eu, fondear.org, 5Gyres.com, theplasticdiaries.com, fondear.org

Rozwiązania takie są tym bardziej łatwe do przeprowadzenia, że istnieje już kilka naturalnych i biodegradowalnych rozwiązań alternatywnych wobec mikrokuleczek. To np. mielone migdały, płatki owsiane, sizalowe i kokosowe. Niektóre firmy używają w swoich produktach pestki moreli i łuski kakaowca.
Tematy: Ekologia, Wideo
Materiały powiązane

Anja Rubik: Plastic is not good (2)

Anja Rubik: Plastic is not good (1)

Ekobranding czyli minimalizm 2.0
Podobne w serwisie

Na zawsze Kenzo

Noir. Metal Couture w Tokio

Ubrać się eko i wyjść z domu

Odzież niczym ekstrawagancka poduszka

Ostry zwrot ku pokoleniu Z

Versace wprowadza monogram
Jeszcze w dziale

Fast Fashion. Jednym ubrania, drugim śmieci

Niespodziewane pożegnanie

Reanimacja marki. Bruno Sialelli redefiniuje Lanvin

Kolory Pantone na jesień i zimę

Chcesz przetrwać? Współpracuj. LIKEtoKNOW.it

Chanel porzuca egzotyczne skóry

Zakupy w Internecie. Konferencja FASHION ECONOMY (2)

Rynek mody w Polsce. Konferencja FASHION ECONOMY (1)

Kombucza, grzybnia i włókna zamiast skóry

Rothy's: efekt Megan Markle

Nowe Musso dla zapracowanych

Nowe technologie w modzie

Dlaczego Berlin jest kreatywną stolicą świata

Miłość do jedzenia wyniosłam z domu

Dior znowu w siodle

Wiek cyfrowego darwinizmu

Rosną włoskie marki modowe

Calvin Klein WOMEN wchodzi na rynek

Anja Rubik: Plastic is not good (2)

Anja Rubik: Plastic is not good (1)

Jazz, moda i Różowy Homar

Recykling w @OtherStories

Aromamarketing. Grupy zapachowe

Biznes stawia na pasjonatów

Nie kupuj! Wypożycz

Kristola: nowa na polskim rynku

Wodzenie za nos czyli aromamarketing

Etyczny kaszmir lepszy i tańszy

Foliówkowy przekręt?
