przez Ryszard Trawiński

Ekobranding. Jakby Starbucks zmieniło logo na eco. Fot. pexels.com
Ekobranding. Logo Starbucks i... ekologo Starbucks proponowane przez Sylvana Boyera. Fot. pexels.com

Ekobranding czyli minimalizm 2.0

Sto milionów iPhone'ów to sto milionów pudełek ze stoma milionami logotypów Apple. A te sto milionów jabłuszek to x kilogramów tuszu. Tuszu, farby, folii – niekoniecznie ekologicznych. A jakby wrócić do pewnych idei sprzed lat, z wiadomego niezbyt dzisiaj lubianego systemu i… opracować uboższe, obrysowe wersje tych logotypów, jakby wziętych wprost z czasów opakowań zastępczych?

Na taki właśnie pomysł wpadł francuski projektant Sylvain Boyer. Zastosował tylko żelazny chwyt reklamowy – nazwał swoją metodę modyfikacji designu ekobranding. A jest to niezawodny sposób na osiągnięcie sukcesu: po pierwsze – nazwać, po drugie - zmierzyć. Sylvan przeprojektował logo Alpple i wyliczył, że nowa wersja pozwoli zaoszczędzić 40 procent farby. Musze przyznać, że jestem za. Pamiętam jeszcze czasy, gdy tak uzasadniało się wnioski racjonalizatorskie.

Ale co mówi sam Sylvan:

- Pomysł stworzenia bardziej ekologicznego projektu marki pojawił się w 2013 roku, w chwili narodzin mojej pierwszej córki. Projektowałem kartkę z ogłoszeniami urodzinowymi w wielu kolorach. Na komputerze wyglądał świetnie, ale kiedy przesłałem projekt do drukarki do drukowania sitodrukiem, rachunek był również świetny…

I dalej:

- Po prostu zmniejszyłem liczbę kolorów, które stały się bardziej ekonomiczne, ale i bardziej ekologiczne.

Nie ma nic bardziej przekonującego niż własna kieszeń! A jeżeli do tego dodamy jakąś „filozofię dobrej zmiany”, poczujemy się naprawdę dobrze. Boyer twierdzi, że już od lat uważał, że skoro najsłynniejsze logotypy drukowane są miliardy razy, to każda zbędna kropla atramentu kosztuje nas wszystkich.

Modyfikacje słynnych logotypów wykonane przez Boyera są w dalszym ciągu rozpoznawalne, ale na ich wydrukowanie zużywa się o wiele mniej farby. Wydrążona łyżwa Nike to oszczędność 26 procent. Obrysowane frytki McDonalda – 34 procent. Najwięcej może zyskać Starbucks – prawie 39 procent mniej farby. Ale to logo najwięcej traci na propozycji Boyera.

Boyer daje nam także przepis:

-Aby przekształcić logo w logo ekologiczne, zaczynamy od początkowego kształtu logo bez deformowania go, ale kopiemy trochę w środku, aby zmniejszyć jego wpływ na środowisko. Proces ten zawsze ma kreatywny aspekt. Staramy się mieć interakcję pomiędzy pełną i pustą przestrzenią, jak logo Apple, które podkreśla ugryzioną część, lub logo H & M, które podkreśla jego wygląd.

Ekologo Apple. Propozycja Sylvana Boyera. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo Apple. Propozycja Sylvana Boyera. Oszczędność 22,32 proc. farby. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo FedEx. Propozycja Sylvana Boyera. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo FedEx. Propozycja Sylvana Boyera. Oszczędność 18,19 proc. farby. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo McDonald's. Propozycja Sylvana Boyera. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo McDonald's. Propozycja Sylvana Boyera. Oszczędność 34,11 proc. farby. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo Starbucks. Propozycja Sylvana Boyera. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo Starbucks. Propozycja Sylvana Boyera. Oszczędność 38,57 proc. farby. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo CocaCola. Propozycja Sylvana Boyera. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo CocaCola. Propozycja Sylvana Boyera. Oszczędność 13,25 proc. farby. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo H&M. Propozycja Sylvana Boyera. Fot. ecobranding-design.com
Ekologo H&M. Propozycja Sylvana Boyera. Oszczędność 23,96 proc. farby. Fot. ecobranding-design.com

Ale ekobranding jako proces ma w wizji autora o wiele większy potencjał niż tylko zmiana logotypu. Otóż składa się on z trzech kroków: Visual Performance, czyli stworzenia rozpoznawalnej marki, Ecological Performance, czyli zmniejszenia szkody środowiskowej i Economical Performance, czyli zapanowania nad kosztami produkcji. Do procesu ecobrandingu zaliczymy na przykład wybór ciaśniejszej czcionki, pozwalającej oszczędzić papier na druki.

Ekobranding jako proces składa się z trzech kroków: Visual Performance, Ecological Performance, Economical Performance. Fot. ecobranding-design.com.
Ekobranding jako proces składa się z trzech kroków: Visual Performance, Ecological Performance, Economical Performance. Fot. ecobranding-design.com.

Szczegóły koncepcji ekobrancingu znajdziemy na stronie ecobranding-design.com.

Czy pomysł Boyera ma szansę? Jak piszą w fastcodesign.com, kilka lat temu firma Nike wprowadziła wewnętrzną aplikację, która mierzyła wpływ różnych materiałów i barwników na środowisko. Miało to zachęcić projektantów do myślenia o swoich produktach nie tylko pod kątem kosztów, ale i wpływu na środowisko.

Dużą szansą, może większą niż zaoszczędzenie kliku kropel tuszu na każdym logotypie, na zmniejszenie zużycia szkodliwych dla środowiska materiałów jest e-commerce. Skoro klient już kupił produkt w Internecie, wystarczy mu dostarczyć go w minimalistycznym opakowaniu kartonowym.

Ot co!

Czery elementy ekobrandingu - logotyp, czcionka, foto i kolory. Fot. ecobranding-design.com.
Czery elementy ekobrandingu - logotyp, czcionka, foto i kolory. Fot. ecobranding-design.com.

Na podstawie: ecobranding-design.com, mymodernmet.com, fastcodesign.com, fashionbiznes.pl

Tematy: Ekologia

Wróć

Materiały powiązane

Nie ma dostępnych aktualności.

Podobne w serwisie

Jeszcze w dziale

PANTONE. Na jesień i zimę 2019/20 specjaliści z Pantone Color Institute wybrali kolor Chili Pepper jako przewodni. Graf. KMT
PANTONE. Na jesień i zimę 2019/20 specjaliści z Pantone Color Institute wybrali kolor Chili Pepper jako przewodni. Graf. KMT

Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl
Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl

Paulina Janczak w kreacji Kristoli. Fot. Robert Majewski, backstage Krzysztof Gietka.
Paulina Janczak w kreacji Kristoli. Fot. Robert Majewski, backstage Krzysztof Gietka.

Mongolskie kozy wytwarzają jeden z najbardziej poszukiwanych kaszmirów na świecie. Fot. naadam.co
Mongolskie kozy wytwarzają jeden z najbardziej poszukiwanych kaszmirów na świecie. Fot. naadam.co

Torby HDPE. Fot. coolerlifestyle.com
Torby HDPE. Fot. coolerlifestyle.com

Ekobranding. Jakby Starbucks zmieniło logo na eco. Fot. pexels.com
Ekobranding. Logo Starbucks i... ekologo Starbucks proponowane przez Sylvana Boyera. Fot. pexels.com