przez TownTrendy

Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl
Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl

Aromamarketing. Grupy zapachowe

Zapach może wpłynąć aż na trzy czwarte naszych decyzji, co daje szansę sprzedawcy na nakłonienie klientów do zakupu albo podpisania umowy. Ważne jest także, że jeśli klienci poczują się u nas komfortowo, to z przyjemnością do nas wrócą. No i jest jeszcze jeden czynnik ekonomiczny – dobrze „uzapachowione” wnętrze stymuluje pracowników…  Same korzyści.

Biorąc pod uwagę zjawisko autobiograficznej pamięci węchowej (efektu Prousta) o którym pisaliśmy w tekście „Wodzenie za nos czyli aromamarketing”, czyli tworzeniem się silnych skojarzeń zapachów i konkretnych przeżyć, możemy za pomocą zapachów stworzyć coś w rodzaju „zapachowej świadomości marki”. Skoro pierwsze wrażenie klienta w sklepie buduje zapach, zapach wprzęgnięto we wspieranie sprzedaży bezpośredniej.

Musimy się tylko zdecydować jaki efekt chcemy osiągnąć i wybrać zapach z odpowiedniej grupy. A oto owe grupy zapachowe. Tu uwaga - te tradycyjne klasyfikacje nie obejmują zapachów bezpośrednio kojarzących się z żywnością. Omówimy je w następnym tekście.

Zapachy skórzane podnoszą komfort klientów, podkreślają fachowość i profesjonalizm obsługi. Fot. aromalinea.pl
Zapachy skórzane podnoszą komfort klientów, podkreślają fachowość i profesjonalizm obsługi. Fot. aromalinea.pl
Zapachy grupy cytrusowej sprawiają, że klienci chętnie wracają i łatwiej podejmują korzystne dla sprzedawców decyzje zakupowe. Fot. aromalinea.pl
Zapachy grupy cytrusowej sprawiają, że klienci chętnie wracają i łatwiej podejmują korzystne dla sprzedawców decyzje zakupowe. Fot. aromalinea.pl
Siła zapachów z grupy drzewnej tkwi w zawartości kamfory w olejkach pozyskiwanych z drewna.  Tutaj mamy połączenie zapachu kwiatów i drzewa sandałowego. Fot. aromalinea.pl
Siła zapachów z grupy drzewnej tkwi w zawartości kamfory w olejkach pozyskiwanych z drewna. Tutaj mamy połączenie zapachu kwiatów i drzewa sandałowego. Fot. aromalinea.pl
Jedną z najstarszych substancji aromatycznych jest żywica drzew. Na Bliskim Wschodzie króluje żywica balsamowca, a w Europie - żywice drzew iglastcych, na przykład jodły. Fot. aromalinea.pl.
Jedną z najdłużej wykorzystywanych substancji aromatycznych jest żywica drzew. Na Bliskim Wschodzie króluje żywica balsamowca, a w Europie - żywice drzew iglastcych, na przykład jodły. Fot. aromalinea.pl.
Zapachy z grupy kwiatowej są szczególnie lubiane przez kobiety. Ta grupa jest najbardziej liczna i ma tradycję od  głębokiej starożytności. Fot. aromalinea.pl
Zapachy z grupy kwiatowej są szczególnie lubiane przez kobiety. Ta grupa jest najbardziej liczna i ma tradycję od głębokiej starożytności. Fot. aromalinea.pl

Grupa cytrusowa

Najstarsza i najpopularniejsza z grup zapachowych. Należą do niej olejki eteryczne z melona, limonki, kwiatu pomarańczy i jej owocu, bergamotki, mandarynki, grejpfruta, cytryny otrzymywane podczas tłoczenia na zimno. Aromaty z tej grupy darzą odbiorcę uczuciem chłodu, dlatego świetnie sprawdzają się podczas upałów. Pobudzają do działania, ale zarazem działają odprężająco.

Jak twierdzą specjaliści od marketingu, zapachy te sprawiają, że klienci chętnie wracają do miejsca gdzie są rozpylane, łatwiej podejmują korzystne dla sprzedawców decyzje zakupowe bowiem czują się potraktowani indywidualnie i docenieni.

Podgrupy: cytrusowo-kwiatowa, szyprowo-cytrusowa, pikantno-cytrusowa, drzewno- cytrusowa i aromatyczno- cytrusowa.

Grupa kwiatowa

Grupa podobno preferowana przez kobiety. Jest najbardziej liczna i ma chyba najdłuższą tradycję – bo od  głębokiej starożytności. Zapachy wytwarza się na bazie licznych olejków kwiatowych: jaśminowego, różanego, fiołkowego, narcyzowego, z bzu, z konwalii. Zapachy te maja podobno działanie antydepresyjne, zmniejszają napięcie psychiczne, a nawet oziębłość.

Podgrupy: kwiatowo-owocowa, kwiatowo-orientalna, kwiatowo-wodna, kwiatowo-zielona i kwiatowo-aldehydowa.

Grupa drzewna

Do tej grupy zaliczamy zapachy uzyskane z cedru wirgińskiego, drewna atlaskiego, liści cedru białego czy nawet nasion limby syberyjskiej, korzenia wetiwerii, z sandałowca, liści paczuli. Aromaty należące do tej grupy są bardzo charakterystyczne i silne (pewnie z racji zawartości kamfory). Podkreślają prestiż miejsca i moc jego właściciela, ale jednocześnie uspokajają, pomagają w regeneracji.

Podgrupy: drzewno-cytrusowa, drzewno-aromatyczna, korzenno–drzewna i drzewno-korzenno-skórzana.

Grupa orientalna

Obejmuje ona zapachy zmysłowe i egzotyczne, kojarzone z Dalekim Wschodem: waniliowy, egzotycznych kwiatów, cynamonowy, korzenny, piżmowy, ambry. Mają podobno silny wpływ na kobiety. Przywracają równowagę i doskonale wyciszają.

Podgrupy: drzewno-kwiatowo-orientalna, korzenno-kwiatowo-orientalna i pół-orientalno-kwiatowa.

Na fali powszechnej miniaturyzacji urządzenia do aromatyzacji są dużo mniejsze, łatwe w rozmieszczeniu, a same zapachy stały się bardziej trwałe. Fot. aromalinea.pl

Jeszcze niedawno technika aromatyzowania pomieszczeń była dość skomplikowana. Urządzenia miały znaczne gabaryty a ich montaż w pomieszczeniach wymagał dużych inwestycji. Obecnie na fali powszechnej miniaturyzacji są one dużo mniejsze, łatwe w rozmieszczeniu, a i same zapachy stały się bardziej trwałe. Coraz częściej możemy sobie kupić cały zestaw aromatyzujący pomieszczenie - po prostu w jednym pudełku. Fot. aromalinea.pl

Grupa paprociowa

Mimo nazwy, należy do niej nie tylko zapach paproci, ale i lawendy. Uzupełnia się ją zapachem mchu dębowego (czyli mąkli tarniowej), różnych ziół, kumaryny (uwaga – kumaryna jest toksyczna dla zwierząt!) oraz paczuli. Zapachy te podobno najsilniej działają na mężczyzn. Intrygują, przyciągają, uspokajają, wyciszają,.

Podgrupy: z dominacją lawendy, z dominacją paproci.

Grupa szyprowa

Należą do niej zapachy tworzące tzw. szypr, akord zapachowy biorący swa nazwę od perfum Chypre firmy Coty (z 1917 roku). Należą do niej aromaty róży, paczuli, mchu dębowego, bergamotki, piżma, ambry. Szypr działa pobudzająco i  motywująco.

Podgrupy: szyprowo-owocowa, szyprowo-drzewna i szyprowo-animalna

Grupa skórzana

Bardzo charakterystyczna grupa, obejmująca zapachy duszące, suche i ciepłe. Mają przypominać zapach tytoniu, palonego drewna, skóry, dymu. Mogą być uzupełnione o delikatne nuty kwiatowe. Grupa może kojarzyć się na przykład z zapachem dobrej whisky.

Grupa podnosi formalność i wyjątkowość miejsca, podkreśla jego estetykę, elegancję i jakość oferowanych w nim towarów i usług. Zapachy podnoszą komfort klientów, podkreślają fachowość i profesjonalizm obsługi.

Podgrupy: kwiatowo-skórzana i skórzano-tytoniowa.

Źródło: aromalinea.pl

Tematy: Marketing sensoryczny, Perfumy, Psychologia

Wróć

Podobne w serwisie

Dlaczego tak trudno jest dotrzymać noworocznych postanowień? Fot. pexels.com
Nie ma nic złego w samodoskonaleniu i w stawianiu sobie wyzwań. Jednak postanowienia noworoczne często stawiane są pochopnie, pod wpływem emocji, a ich realizacja przeciąga się z roku na rok. Fot. pexels.com

Jeszcze w dziale

Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl
Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl

Paulina Janczak w kreacji Kristoli. Fot. Robert Majewski, backstage Krzysztof Gietka.
Paulina Janczak w kreacji Kristoli. Fot. Robert Majewski, backstage Krzysztof Gietka.

Mongolskie kozy wytwarzają jeden z najbardziej poszukiwanych kaszmirów na świecie. Fot. naadam.co
Mongolskie kozy wytwarzają jeden z najbardziej poszukiwanych kaszmirów na świecie. Fot. naadam.co

Torby HDPE. Fot. coolerlifestyle.com
Torby HDPE. Fot. coolerlifestyle.com

Ekobranding. Jakby Starbucks zmieniło logo na eco. Fot. pexels.com
Ekobranding. Logo Starbucks i... ekologo Starbucks proponowane przez Sylvana Boyera. Fot. pexels.com