przez Ryszard Trawiński

Anja Rubik: Plastic is not good (1)
Anja Rubik zaangażowała się w ruch w branży modowej dążący do ochrony środowiska naturalnego. Razem z ekipą PORTER Magazine pojechała na Malediwy do bazy Parley, organizacji non-profit walczącej o oczyszczenie wód z odpadów z tworzyw sztucznych. Malediwy, kraj na ponad tysiącu koralowych wysp, z których tylko jeden procent to stabilny ląd, o wysokości nie większej niż dwa lub trzy metry nad poziomem morza, jest szczególnie podatny na skutki zmian klimatycznych.
Ta supermodelka nie przepada za swoim superzadbanym, twardym, androgynicznym wizerunkiem, jaki widzimy w edytorialach. Danielle Radojcin z Porter Magazine, która towarzyszyła Rubik w wyprawie na Malediwy, pisze, że choć ta 35-latka wygląda na chudego nastolatka, mówi cichą pewnością kogoś, kto przywykł do debatowania z politykami i aktywistami.
Radojcin zwraca uwagę, że Rubik od dawna angażuje się w ochronę środowiska. Przypomina międzynarodowemu czytelnikowi, że Anja niedawno prowadziła kampanię przeciwko niszczeniu lasów w ojczystej Polsce. W Polsce także rozpoczęła socialmediową kampanię #sexedpl, która miała ponad 10 milionów odsłon, wzywającą do poprawy edukacji seksualnej w szkołach.
Sesja fotograficzna miała miejsce na przepięknej wysepce Mutteyfushi, położonej na północno-wschodnim krańcu łuku atolu Gaafu Alif na Malediwach.

Jesteśmy tu właśnie z powodu Rubik – pisze Radojcin w PORTER Magazine. Większość zna ją jako bohaterkę niezliczonej liczby kampanii reklamowych, gwiazdę marki Saint Laurent. Mniej ją znamy z jej działalności politycznej i ekologicznej – jako rzeczniczki praw kobiet i współpracowniczki organizacji Parley for the Ocean. To Rubik zaprosiła swych przyjaciół z branży mody - Lucy Yeomans, redaktor naczelną PORTER Magzine, a także fotografa Mario Sorrenti i stylistkę Camillę Bidault-Waddington na Malediwy. Dlaczego tam? Bo to miejsce szczególnie narażone na zmiany klimatyczne i właśnie tam bazę ma Parley.

Cyrilla Gutscha, założyciela Parley, Rubik spotkała w 2016 roku na konferencji Parley x Nasa JPL. To od niego dowiedziała się, że powietrze na przynajmniej co drugi nasz oddech jest tworzone przez oceany. - Ludzkość nie przetrwa, gdy morza umrą. Za każdym problemem środowiskowym stoi wadliwy system gospodarczy. Spożycie mięsa i spalanie paliw kopalnych wpływają na zmianę klimatu, a plastik szkodzi życiu morskiemu i szkodzi zdrowiu ludzkiemu. Płacimy wysoką cenę. Płacimy naszą przyszłością - mówi Gutsch.
Parley pracuje nad przechwytywaniem plastikowych odpadów na odległych wyspach, na plażach i na otwartym morzu i przerabianiem je na produkty - mają one znaki towarowe Ocean Plastic®. Strategia Central to Parley to strategia typu AIR (Avoid, Intercept, Redesign). Można ją stosować zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w przedsiębiorstwach i gospodarkach narodowych. Jednocześnie organizacja poszukuje alternatyw dla obecnie wykorzystywanych tworzyw sztucznych – we współpracy z siecią naukowców, wynalazców, inwestorów i twórców.

Radojcin: Rubik spaceruje ubrana tylko w parę obszernych metaliczno-złotych spodni. Wygląda niczym piękna astronautka. W turkusowej wodzie do kolan, z opalonymi ramionami skrzyżowanymi na nagich piersiach delikatnie podrzuca blond włosy, obniża podbródek i podnosi oczy do kamery. Słońce, teraz miękkie i różowe, odbija się od tkaniny, tworzy błyski światła, które udają plankton morski – plankton który ożywa w nocy niczym na magicznym wyświetlaczu.
- Uwielbiam jego pasję - mówi Rubik o Cyrillu Gutschu. - Ochrona oceanów jest celem jego życia. Uwielbiam też jego optymizm - że to jeszcze nie koniec, że możemy wpływać na zmiany.
Gutsch, ubrany na czarno, z końskim ogonem i w okularach w grubych oprawkach, jest pod wrażeniem Rubik: - Tak bardzo chciała wiedzieć. Chciała się uczyć. Kiedy była już przygotowana, wróciła i powiedziała - OK, zróbmy coś.
Jedna trzecia wyprodukowanego plastiku po pojedynczym użyciu ląduje w śmieciach – twierdzi w swych dokumentach Plastic Pollution Coalition, globalny sojusz ludzi, organizacji, biznesów i prawodawców pracujących na rzecz świata wolnego od zanieczyszczenia plastikiem. Według Greenpeace, Europa i Azja Środkowa wyrzucają tydzień w tydzień do oceanu równowartość 54 plastikowych worków z plastikowymi mikrocząstkami na osobę. Badania Plastic Pollution Coalition wykazały również, że chemikalia wyługowane z tworzyw sztucznych przez wodę są powiązane z nowotworami, wadami wrodzonymi, upośledzoną odpornością czy zaburzeniami endokrynologicznymi. To przerażające dane.
- Malediwy są naszym poligonem doświadczalnym. W nadchodzących latach naszą strategię wprowadzimy do innych małych krajów rozwijających się, stojących przed podobnymi wyzwaniami - mówi PORTER Magazine Shaahina Ali, wybitna lobbystka ds. zmian w regionie i dyrektor Parley Maldives. - Bez ogólnokrajowej sieci obejmującej prezydenta i różne urzędy państwowe, partnerów z sektora prywatnego i organizacji pozarządowych nie osiągnęlibyśmy tak dużego wpływu.
Ali kieruje także usuwaniem ze środowiska ton tworzyw sztucznych.
- Sprzątamy, ale także kształcimy. Dzisiejsze dzieci zaopiekują się w przyszłości oceanem – naszym błękitnym skarbem.

Organizatorzy sesji zaprosili grupę miejscowych dzieci. Wizyta ta była częścią programu Parley Ocean School. To podstawowy cel działań Parley na Malediwach – uczenie dzieci o ochronie środowiska, nauczenie ich pływania i certyfikowanie ich jako Strażników Oceanu – by z kolei uczyły swoich rodziców, i były motorem zmian w społecznościach wyspiarskich.
Większość Malediwczyków nie umie pływać, a dla wielu dzieci to było pierwsze zetknięcie się z życiem pod powierzchnią wody. - To zadziwiające – mówi Sorrenti – że możesz mieszkać na maleńkiej wysepce otoczonej oceanem i nigdy nie wchodzić do wody!
Dzieci razem z ekipą modową i współpracownikami Parley wypełniają dwumetrowej wysokości worki plastikowym śmieciem znalezionym na plaży. W ciągu 20 minut napełniają cztery worki!
Na podstawie: PORTER Magazine@net-a-porter.com
Tematy: Biznes modowy, Ekologia, Fotografia modowa, Fotografia podwodna, Modele, Sesje modowe, Sesje podwodne
Materiały powiązane

Anja Rubik: Plastic is not good (2)

Anja Rubik: Plastic is not good (1)

Ekobranding czyli minimalizm 2.0
Podobne w serwisie

Stella McCartney i jej Manifest

Buty pustynne to veldskoene

Fast Fashion. Jednym ubrania, drugim śmieci

Niespodziewane pożegnanie

Recykling jako dobry interes

Rewolucja za duże pieniądze
Jeszcze w dziale

Fast Fashion. Jednym ubrania, drugim śmieci

Niespodziewane pożegnanie

Reanimacja marki. Bruno Sialelli redefiniuje Lanvin

Kolory Pantone na jesień i zimę

Chcesz przetrwać? Współpracuj. LIKEtoKNOW.it

Chanel porzuca egzotyczne skóry

Zakupy w Internecie. Konferencja FASHION ECONOMY (2)

Rynek mody w Polsce. Konferencja FASHION ECONOMY (1)

Kombucza, grzybnia i włókna zamiast skóry

Rothy's: efekt Megan Markle

Nowe Musso dla zapracowanych

Nowe technologie w modzie

Dlaczego Berlin jest kreatywną stolicą świata

Miłość do jedzenia wyniosłam z domu

Dior znowu w siodle

Wiek cyfrowego darwinizmu

Rosną włoskie marki modowe

Calvin Klein WOMEN wchodzi na rynek

Anja Rubik: Plastic is not good (2)

Anja Rubik: Plastic is not good (1)

Jazz, moda i Różowy Homar

Recykling w @OtherStories

Aromamarketing. Grupy zapachowe

Biznes stawia na pasjonatów

Nie kupuj! Wypożycz

Kristola: nowa na polskim rynku

Wodzenie za nos czyli aromamarketing

Etyczny kaszmir lepszy i tańszy

Foliówkowy przekręt?
