przez Jolanta Pełka

Analiza kolorystyczna. W drodze do adekwatności
Chaos we własnym kolorystycznym wizerunku bardzo łatwo uzyskać, natomiast finezyjną harmonię – osiągnąć znacznie trudniej. Stąd potrzeba znalezienia sposobu, by nauczyć się patrzeć i wybierać barwy dodające urody i poprawiające wygląd, a unikać tych, które szpecą. Poddanie się profesjonalnej analizie kolorystycznej jest najlepszym rozwiązaniem. Ale zawsze pozostaje problem, jak ją odróżnić od nieprofesjonalnej, którą wybrać i jak posługiwać się uzyskaną wiedzą.
Do wyboru mamy szereg prostych analiz umieszczających nasz niepowtarzalny typ kolorystyczny w tonacji barw chłodnych lub ciepłych, charakterystycznej dla jednej z czterech pór roku, albo bardziej skomplikowane, podkreślające osobistą barwną specyfikę i przypisujące jej jeden z wielu podtypów danej pory roku bądź typ mieszany.
W ciągu ubiegłych trzydziestu kilku lat specjaliści od kolorów udoskonalali metody analiz kolorystycznych, głównych narzędzi dla wizażystów i kreatorów wizerunku. Celem ich działań było umiejętne połączenie coraz większych wymagań klientów z, w miarę prostą, zabierającą niewiele czasu analizą, uwydatniającą indywidualne barwy danej osoby.
Do rozwoju w tej dziedzinie przyczyniła się stale rosnąca konkurencja w biznesie – w ramach biznesowego kodeksu ubraniowego (dress code) postawiono jednak na indywidualny wygląd, ponieważ tzw. mundur firmowy (poza branżami, gdzie jest on nieodzownym elementem komunikacji bądź ochrony ciała) stał się nudny i nie sprzyjał wzrostowi wydajności pracy. Kolor firmowych strojów może być ustalony, lecz fason i dodatki mogą być zindywidualizowane.
Zaczęło się od Bauhausu
W najdoskonalszy sposób barwy łączą się w przyrodzie, tworząc o każdej porze roku spójną, harmonijną całość. Wiosenne kolory są nasycone, intensywne, letnie - rozświetlone, chłodne, pastelowe i lekko przypudrowane. Barwy jesieni są przesycone złocistymi odcieniami, zimowe zaś nabierają tonacji czystej, zimnej, wręcz lodowatej.
Kolorystyczny wizerunek człowieka można wykreować odnosząc się do naturalnych barw charakterystycznych dla czterech pór roku. Dokonał tego, jako jeden z pierwszych, szwajcarski teoretyk sztuki i malarz, wykładowca Bauhausu Johannes Itten. Przez wiele lat (1919-1923) obserwował swoich studentów i analizował, jak intuicyjnie dobierają kolory w swoich pracach i strojach, które harmonizują z ich własnym kolorytem skóry, oczu i włosów. Jego wieloletnie obserwacje posłużyły później teoretykom percepcji barw do klasyfikacji ludzi według kolorów czterech pór roku.

Strona 1 z 4
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następne
- Ostatnie »
Tematy: Eksperci wizaż, Historia wizażu, Wizerunek
Materiały powiązane

Analiza kolorystyczna (2)

Wibracje kolorów

Kolory według Davida Zyli
Podobne w serwisie

Analiza kolorystyczna (2)

Jazz, moda i Różowy Homar

Kolory według Davida Zyli

Zapachy historii

Perfumiarki sprzed trzech tysięcy lat

Tajemnice perfum
Jeszcze w dziale

Analiza kolorystyczna (2)

Analiza kolorystyczna (1)

Wibracje kolorów

Kolory według Davida Zyli

Kwasy owocowe przywracają blask

Dłonie zdradzą nasz wiek

Jak dobrać pilnik do paznokci

Zapachy historii

Nawyki zachowujące młodość

Perfumiarki sprzed trzech tysięcy lat
