Paris Fashion Week Zima 2019

Paris Haute Couture Week Fall 2018. Pokaz Chanel odbył się w scenografii przedstawiającej wybrzeże Sekwany. Fot. Chanel
Paris Haute Couture Week Fall 2018. Pokaz Chanel odbył się w scenografii przedstawiającej wybrzeże Sekwany. Fot. Chanel

Najbardziej prestiżowy tydzień mody

Paris Fashion Week (Semaine de la mode de Paris) to cykl pokazów projektantów odbywający się dwa razy w roku w stolicy Francji. Terminy edycji wiosenno-letniej i jesienno-zimowej ustala francuska Fédération de la haute couture et de la mode. Paris Fashion Week cieszy się opinią najbardziej prestiżowego tygodnia mody z tzw.Wielkiej Czwórki (Paryż, Londyn, Nowy Jork i Mediolan).

Pokazy w ramach Paris Fashion Week odbywają się w różnych atrakcyjnych miejscach miasta – m.in. Carrousel du Louvre czy Grand Palais. Są to pokazy kolekcji ready-to-wear, haute-couture i menswear.

Paris Fashion Week to w każdym sezonie trzy następujące po sobie tygodniowe cykle pokazów o nazwach: Men – obecnie Homme, Women – obecnie Femme i Haute Couture.

Harmonogram tygodnia jest opracowywany przez wspomnianą Fédération de la haute couture et de la mode, do 2017 roku noszącą nazwę Fédération française de la couture, du prêt-à-porter des couturiers et des créateurs de mode. Możemy go znaleźć pod adresem: fhcm.paris/en/paris-fashion-week-en/

Paris Fashion Week. Palais de Tokyo. Fot. fhcm.paris
Paris Fashion Week. Palais de Tokyo. Fot. fhcm.paris

Paris Fashion Week Zima 2019

  • Paris Fashion Week Homme: od 2019-01-15 do 2019-01-20
  • Paris Fashion Week Haute Couture: od 2019-01-21 do 2019-01-24
  • Paris Fashion Week Femme: od 2019-02-25 do 2019-03-05

Federacja współpracując z francuskim Ministerstwem Przemysłu wykonuje wiele czynności zarządczych we francuskim przemyśle modowym. M.in. negocjuje układy zbiorowe, chroni prawa własności intelektualnej, wywiera wpływ na działalność producentów i podwykonawców. Tworzy także niezależną komisję która rekomenduje wspomnianemu ministerstwu nowe domy mody uprawnione do znaku haute couture. Federacja działa także na rzecz „pokojowego współistnienia” światów ready-to-wear i haute-couture.

Federacja liczy około 100 członków, wśród których znajdują się najbardziej znane marki modowe (listę członków federacji możemy znaleźć pod adresem https://fhcm.paris/en/members/). Składa się z trzech odrębnych stowarzyszeń handlowych:

  • Chambre Syndicale de la Haute Couture (1868, Ralph Toledano)
  • Chambre Syndicale de la Mode Masculine (1972, Sydney Toledano)
  • Chambre syndicale de la mode féminine, wcześniej Chambre Syndicale du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode (1973, Bruno Pavlovsky)

Federacja dysponuje także założoną w 1928 roku branżową szkołą École de la chambre syndicale de la couture parisienne, która przekształci się do 2020 roku w Institut Français de la Mode.

Fédération de la haute couture et de la mode współpracuje z innymi stolicami mody (przede wszystkim Londynem, Nowym Jorkiem i Mediolanem) aby zagwarantować spójność imprezy z tygodniami mody i modowymi imprezami na świecie, aby spełniała swoje zadanie wspomagania modowych marek.  Zapewnia także członkowskim markom i gościom wsparcie logistyczne i finansowe.

Federacja w każdym sezonie przygotowuje i przesyła markom ujętym w oficjalnym kalendarzu listę akredytowanych dziennikarzy i fotografów, by stanowiła dla nich bazę danych korespondencyjnych.

Federacja pomaga dziennikarzom w śledzeniu kalendarza tygodnia mody i dostarcza im treści. W tym celu organizuje Paris Fashion Week Center - centrum informacyjne, zdolne obsłużyć grupę 2000 dziennikarzy, 400 fotografów i 800 potencjalnych kupujących.

Federacja prowadzi także od 13 sezonów Designers Apartment. To inkubator i showroom - w każdym sezonie około 10 młodych talentów wybranych przez specjalny branżowy komitet może tam zademonstrować mediom i kupującym swe kolekcje. Dodatkowo są oni przez rok prowadzeni i szkoleni aby pokierowali swoją przyszłością. Obecnie miejsce to ulokowano w Paris Fashion Week Center w The Palais de Tokyo.

Nieco historii

U źródeł tygodnia mody leżą défilés de mode (parady mody) w paryskich salonach couture. Swego rodzaju pokazy mody odbywały się tam od początku XVIII wieku – ale ubiory demonstrowane były potencjalnym klientom na manekinach (czyli wszystko zaczęło się od czegoś w rodzaju showroomów). Zmiana tego stanu rzeczy nastąpiła ponad sto lat później i jest kojarzona z postacią projektanta haute couture, pracującego w Paryżu Anglika Charlesa Fredericka Wortha, który zaczął m.in. tworzyć kolekcje i… zamienił manekina na modelkę. Worth dopracował się sukcesu komercyjnego około 1860 roku, gdy jego kreacje zaczęły kupować kobiety należące do wyższych sfer.

Nieco później Jeanne Paquin, pierwsza francuska (i jak twierdzą źródła – w ogóle pierwsza) couturzystka, prekursorka nowoczesnego biznesu modowego, wymyśliła publiczne pokazy mody, a z kolei inny couturer, Paul Poiret wymyślił – popokazowe party.

Chambre Syndicale de la Haute Couture. W 1868 roku utworzono Chambre Syndicale de la Haute Couture. Ciało to podało definicję pojęcia domu couture. Zdefiniowano kreację haute couture – miała być wykonana na zamówienie, dopasowana do noszącego i wykonana ręcznie z najwyższej jakości materiałów.

L'Association de Protection des Industries Artistiques Saisonnières. W 1921 roku francuska prasa utworzyła L'Association de Protection des Industries Artistiques Saisonnieres (PAIS). Organizacja miała za zadanie ochronę projektów couturerów przed nieuprawnionym kopiowaniem. Projekty katalogowano dołączając ich zdjęcia na modelu lub manekinie.

Po II wojnie światowej w 1945 roku Chambre Syndicale de la Haute Couture zmieniła definicję domu haute couture. Jednym z nowych punktów był obowiązek przedstawienia prasie (czyli ówczesnym mediom, telewizja dopiero raczkowała) w każdym sezonie kolekcji liczącej co najmniej 25 looków – dziennych i wieczorowych. Sylwetki te musiały być wykonywalne na zamówienie. Pojawiło się też wymaganie, aby dom liczył co najmniej 20 pracowników.

Następujące potem dwa razy w roku pokazy w domach haute couture są traktowane jako pierwsze „nieoficjalne” paryskie modowe tygodnie.

Pierwszy tydzień mody w ramach Fédération Française de la Couture odbył się w 1973 roku. Objął on segmenty haute-couture, ready-to-wear i mody męskiej. Zorganizowano go wokół zbiórki pieniędzy na remont pałacu w Wersalu, na który okazał się zbyt drogi dla rządu Francji. Zbiórkę nadzorowała Eleanor Lambert założycielka New York Fashion Week, który wtedy (znamienne!) nosił nazwę New York Press Week, z Geraldem van der Kempem, kuratorem Wersalu.

Impreza przyciągnęła francuskich i amerykańskich projektantów. Źródła podają takie nazwiska, jak Anne Klein, Bill Blass, Stephen Burrows, Oscar de la Renta, Hubert de Givenchy i Yves Saint Laurent.

Pomyłki w przeliczaniu wymiarów odzieży między Ameryką i Europą, wpłynęły na harmonogram pokazów. Amerykańscy projektanci na wspólnym pokazie wypuścili na wybieg jednocześnie modelki (napiszmy wprost, bez eufemizmów) białe i czarnoskóre. Stało się to po raz pierwszy na paryskim wybiegu. Do napięć między amerykańskimi i francuskimi projektantami podczas pokazu nie będziemy się tutaj odnosić.

Amerykański pokaz mody w Wersalu w 1973 roku. Stopklatka z filmu. Fot. www.anothermag.com
Amerykański pokaz mody w Wersalu w 1973 roku. Stopklatka z filmu. Fot. www.anothermag.com

Lokacja: Paryż

Wróć

> Sierpień 2019 >
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31