przez Jolanta Pełka

Obserwujemy tych, którzy realizują swoje cele zawodowe. Uczymy się od nich, wzbogacamy własny ubiór tworząc dobrą bazę na przyszłość. Uwzględniamy wygląd rozmówcy, dopasowujemy się do niego. Fot. pexels.com
Obserwujemy tych, którzy realizują swoje cele zawodowe. Uczymy się od nich, wzbogacamy własny ubiór tworząc dobrą bazę na przyszłość. Uwzględniamy wygląd rozmówcy, dopasowujemy się do niego. Fot. pexels.com

Dobrze się opakować czyli wizerunek osobisty

Wygląd każdego z nas jest swoistym rodzajem opakowania, dzięki któremu możemy być zapamiętani. Dobrze albo źle. A jak wiadomo, zła informacja bardzo szybko przynosi efekty, ale pozostaje w pamięci znacznie dłużej niż dobra. I znacznie więcej czasu należy poświęcić budowaniu nowego pozytywnego wrażenia, by zapracować na tę dobrą. Zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. W biznesie może to oznaczać utratę wiarygodności, klienta, kooperanta, partnera w interesach, w prostej linii może przełożyć się na zmniejszenie lub utratę finansów. A dalej - szansy na awans, rozwój osobisty, pracę. Bo zawsze znajdą się tacy, których kompetencje i prezencja zaspokoją wymagania pracodawcy.

Prezentując się w określony sposób sami dla siebie stajemy się marką. Pokazujemy otoczeniu, co sobą reprezentujemy i poddawani jesteśmy natychmiastowej ocenie. Bliższe poznanie, np. w czasie dłuższej rozmowy, może złagodzić nieco pierwsze wrażenie i najczęściej tak się dzieje. Nie od razu można rozszyfrować z kim mamy do czynienia w czasie pierwszego kontaktu z drugim człowiekiem. Niemniej wrażenie to silnie rzutuje na dalszy przebieg służbowych kontaktów czy budowania relacji. Ludzie formułują wnioski np. na temat naszego zaangażowania w sprawę, kompetencji, osobowości, upodobań i nawyków. Wysyłamy komunikat o sobie i o firmie, którą reprezentujemy. Poprzez odpowiedni fason ubioru, kolor, dodatki możemy wyglądać bardziej profesjonalnie, kreatywnie, odpowiedzialnie, stosownie do miejsca i sytuacji itd.

W karierze zawodowej konieczna jest dobra strategia wizerunkowa, a zwłaszcza zarządzanie nią. Sami jesteśmy odpowiedzialni za jej kształt. W wielu zawodach i na wielu stanowiskach nie ma miejsca na promowanie własnego stylu, dlatego wprowadzano kody ubioru (formalny, biznesowy, swobodny), które mają pomóc w poruszaniu się w świecie biznesu. Myśląc o awansie powinno myśleć się o kodzie pod kątem jutra. Dzisiaj możemy swoim wyglądem wysyłać subtelne sygnały gotowości (lub jej braku) do przejścia na kolejne stanowisko. Co oczywiście nie oznacza dosłownie, że ubierając się tak, jak szef zajmiemy szybko jego stanowisko. Dobra prezencja może ułatwić nam osiągnięcie awansu, ale nie zastąpi braku kompetencji.

Proporcję znaną w biznesie – 80 procent zysków firmy pochodzi od 20 procent klientów - można odnieść do zawartości własnej szafy. Okazuje się, że większość ludzi nosi 20 procent ubrań przez 80 procent czasu. Postawmy więc na jakość tego ubioru. Jakość podnosi nasz status. Jej siła oddziaływania jest ogromna. Warto zatem inwestować we własną garderobę. A powinny w niej znaleźć się stroje na różne okazje biznesowe: casual, czyli ubrania na co dzień, najlepiej w stylu sportowym eleganckim, formalne, klasyczne – na szczególne okazje (ważne spotkania, narady, posiedzenia, przyjmowanie gości itp.), popołudniowe, wieczorowe.

Każdego dnia nasze ubranie powinno informować innych:

O byciu na właściwym miejscu. Należy wyglądać jak członek zespołu firmy, a nie jak gość.

O profesjonalizmie. Bez względu na obowiązujący w firmie "dress code" warto prezentować poważne podejście do obowiązków.

O dobrej strategii. Obserwujemy tych, którzy realizują swoje cele zawodowe. Uczymy się od nich, wzbogacamy własny ubiór tworząc dobrą bazę na przyszłość. Uwzględniamy wygląd rozmówcy, dopasowujemy się do niego (nie zawsze bezwzględnie).

O swobodzie. Ubieramy się odpowiednio do zajmowanego stanowiska, typu sylwetki, temperamentu, urody.

Tworzenie własnego, korzystnego wizerunku jest procesem długotrwałym wymagającym konsekwencji. Zwróćmy większą uwagę na niewerbalny język ciała. Świat biznesu uwielbia wizualne skojarzenia - kolor, gest. Nauczmy się z nich mądrze korzystać - wysyłając właściwe sygnały i odczytując je u innych.

Tematy: Psychologia, Wizerunek

Wróć

Podobne w serwisie

Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl
Za pomocą nowoczesnych urządzeń aromatyzujących możemy łatwo dobrać zapach w naszym pomieszczeniu z grupy odpowiadającej naszym zamiarom. Fot. aromalinea.pl

Dlaczego tak trudno jest dotrzymać noworocznych postanowień? Fot. pexels.com
Nie ma nic złego w samodoskonaleniu i w stawianiu sobie wyzwań. Jednak postanowienia noworoczne często stawiane są pochopnie, pod wpływem emocji, a ich realizacja przeciąga się z roku na rok. Fot. pexels.com

Jeszcze w dziale

Dlaczego tak trudno jest dotrzymać noworocznych postanowień? Fot. pexels.com
Nie ma nic złego w samodoskonaleniu i w stawianiu sobie wyzwań. Jednak postanowienia noworoczne często stawiane są pochopnie, pod wpływem emocji, a ich realizacja przeciąga się z roku na rok. Fot. pexels.com

Konflikty i nieporozumienia mają destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie, dlatego warto żyć w zgodzie z ludźmi. Fot. pexels.com
Konflikty i nieporozumienia mają destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie, dlatego warto żyć w zgodzie z ludźmi. Fot. pexels.com

Roy F. Baumeister i okładka polskiego wydania jego książki. Fot. foundationpsp.org
Roy F. Baumeister i okładka polskiego wydania jego książki. Fot. foundationpsp.org