przez Ryszard Trawiński

Cena skutera w Wielkiej Brytanii w latach 60. była równa około połowy miesięcznych poborów młodego robotnika. Był więc osiągalny dla każdego, kto się identyfikował z subkulturą modsów. Fot. pinterest.com
Cena skutera w Wielkiej Brytanii w latach 60. była równa około połowy miesięcznych poborów młodego robotnika. Był więc osiągalny dla każdego, kto się identyfikował z subkulturą modsów. Fot. pinterest.com

Modsi – modni za wszelką cenę

Modsi to subkultura która powstała w Londynie około roku 1958 by rychło rozprzestrzenić się w całej Wielkiej Brytanii i w ciągu 70 lat wzlotów i upadków ciągle wpływać na światową modę.

Jak podają historycy mody (i nie tylko mody), modsów uformowały grupy młodych londyńczyków, pochodzących z klasy robotniczej (niektórzy publicyści próbują dzisiaj pominąć ten fakt poszukując matecznika modsów w klasie średniej) i niższej średniej, którzy zaczęli się elegancko nosić i słuchali tzw. modern jazzu. Stąd zresztą nazwa – moderniści, w skrócie – modsi. Dla odróżnienia, muzyków i fanów jazzu tradycyjnego nazywano tradsami.

Cechami wyróżniającymi modsów były więc: elegancki styl ubierania się (nie unikali szytych na miarę garniturów), słuchana muzyka (oprócz jazzu także soul, ska i rythm and blues), używane pojazdy – skutery – zwykle włoskie, marki Lambretta i Vespa, i model spędzania czasu wolnego – clubbing czyli całonocne tańce w klubach, podczas których utrzymywali się „na chodzie” za pomocą pigułek z amfetaminą.

Pierwsi modsi zwykle utrzymywali się z prostej pracy fizycznej lub zajmowali niższe stanowiska biurowe. Swe lifestylowe inspiracje czerpali z włoskich filmów i włoskich magazynów modowych. Dopiero około 1963 roku subkultura zaczęła „obrastać” w identyfikujące ją elementy – skutery, pigułki z amfetaminą i rythm and bluesa. Ubiory, dotąd zamawiane – mogły być już sklepowe, bowiem – to ważne - przemysł modowy zaczął dostosowywać się do stylu modsów.

Coffee bary

Simon Firth, brytyjski socjolog muzyki jest zdania, że subkultura modsów mała swe korzenie w kulturze coffee barów, lokalów - w odróżnieniu od pubów zamykanych ustawowo około godziny 23 - czynnych całą noc. Do coffee barów chodziła młodzież ze szkół artystycznych i tam mieszała się ze swymi rówieśnikami z różnych środowisk i klas społecznych. Lokale te wyposażone były w grające szafy i co istotne, szafy te miały wolne miejsca na płyty klientów. Młodzież spotkała się tam z muzyką o korzeniach afroamerykańskich - rythm and bluesową i bluesową.

Walki w rockersami

W miarę ekspansji miejskich modsów pojawiły się napięcia między nimi, jeżdżącymi na stuningowanych skuterach i ich głównymi rywalami – rockersami, królującymi na prowincji i jeżdżącymi na motocyklach, słuchającymi muzyki rockabilly i wczesnego rock and rolla, ubranymi w skórzane kurtki i uważających modsów za zniewieściałych bubków. Niesłusznie – modsi mieli twarde pięści, a ich walki z rockersami w Margate, Bournemouth, Brighton, Clackton i Hastings przeszły do historii.

Rockersi królowali na prowincji, jeżdzili na motocyklach, słuchali rockabilly i wczesnego rock and rolla. Fot. pinterest.com
Rockersi królowali na prowincji, jeżdzili na motocyklach, słuchali rockabilly i wczesnego rock and rolla. Fot. pinterest.com
Walki grup modsów z rockersami w Margate, Bournemouth, Brighton, Clackton i Hastings przeszły do historii. Fot. pinterest.com
Walki grup modsów z rockersami w Margate, Bournemouth, Brighton, Clackton i Hastings przeszły do historii. Fot. pinterest.com

Swinging London

Gdy po 1964 roku utarczki ustały, Londyn był już mekką muzyki rockowej. Ten okres królowania brytyjskiego rocka w USA nazywano brytyjską inwazją. Wiele brytyjskich zespołów rockowych zaadaptowało styl modsów. Wtedy właśnie proletariackie aspekty tej subkultury zaczęły zanikać. W swym głównym nurcie dryfowała ona w kierunku - klasy średniej. Ten okres kojarzony jest z pop-artem, butikami na Carnaby Street, występami zespołów rockowych w klubach, na ulicach (i dachach!) i dyskotekami. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory.

Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com
Ikoną mody swingujących lat 60. w Wielkiej Brytanii była modelka i aktorka Twiggy czyli Lesley Lawson. Jej zdjęcia były w kazdym szanującym się piśmie. Fot. pinterest.com

Rude Boys

Główna scena Swinging London ewoluowała w kierunku rozwijającego się ruchu hippisowskiego, ale wciąż istniały grupy modsów, które odrywały się od głównego nurtu i nazywane były hard mods, w odróżnieniu od tych ze Swinging London, nazywanych soft mods lub peacock mods (modsami pawimi) – ze względu na ekstrawagancję.

Wielu hard modsów żyło w ekonomicznie upośledzonych dzielnicach południowego Londynu, gdzie spotykali się z emigrantami z Jamajki. Młodzi Brytyjczycy z niższych klas społecznych zetknęli się z wzorem kulturowym, w którym istotnym elementem był dystans do oficjalnych instytucji, odmienny stosunek do życia rodzinnego i do pracy.

Grupy hard modsów hołdowały ubiorom tworzącym wizerunek prostaka (rude boy) – zbyt krótkich spodni i kapeluszy trilby. Hard modsi słuchali jamajskiego ska i mieszali się – jako white Negros – z czarnoskórymi rude boys w jamajskich klubach nocnych: Ram Jam, A-Train  i Sloopy’s.

Wyedukowany ruch hippisowski klas średnich nie był dla nich atrakcyjny.

Grupy hard modsów hołdowały ubiorom tworzącym wizerunek prostaka (rude boy) – zbyt krótkich spodni i kapeluszy trilby. Styl ubierania się rude boys możemy zaobserwować np. u The Specials. Fot. pinterest.com
Grupy hard modsów hołdowały ubiorom tworzącym wizerunek prostaka (rude boy) – zbyt krótkich spodni i kapeluszy trilby. Styl ubierania się rude boys możemy zaobserwować np. u The Specials. Fot. pinterest.com
Grupy hard modsów hołdowały ubiorom tworzącym wizerunek prostaka (rude boy) – zbyt krótkich spodni i kapeluszy trilby. Styl ubierania się rude boys możemy zaobserwować np. u The Specials. Fot. pinterest.com
Grupy hard modsów hołdowały ubiorom tworzącym wizerunek prostaka (rude boy) – zbyt krótkich spodni i kapeluszy trilby. Styl ubierania się rude boys możemy zaobserwować np. u The Specials. Fot. pinterest.com

Skinheadzi

Pod koniec lat 60. hard modsi stali się skinheadami – wtedy zafascynowanymi czarną kulturą, kochającymi soul, rocksteady i wczesne reggae. Rasizm pojawił się tam dopiero w drugiej połowie lat 70. za sprawą indoktrynacji skrajnej prawicy. Wcześni skinheadzi zachowali podstawowe elementy mody modsów – koszulki Fred Perry i Ben Sherman, spodnie Sta-Prest i jeansy Levisa – ale połączyli je z akcesoriami charakterystycznymi dla klas pracujących – szelkami i butami roboczymi Dr. Martens.

Pod koniec lat 60. hard modsi stali się skinheadami – wtedy zafascynowanymi czarną kulturą, kochającymi soul, rocksteady i wczesne reggae.
Pod koniec lat 60. hard modsi stali się skinheadami – wtedy zafascynowanymi czarną kulturą, kochającymi soul, rocksteady i wczesne reggae. Fot. pinterest.com

Bunt przeciw rzeczywistości

U źródeł mody modsów leży powojenny boom gospodarczy przełomu lat 50. i 60. w Wielkiej Brytanii i zjawisko, które po raz pierwszy się w tym kraju pojawiło – robotnicza młodzież nie musiała dokładać się do finansów rodziny. Było to pierwsze pokolenie dysponujące własnymi pieniędzmi. Na efekty zresztą nie trzeba było długo czekać. Pierwsze sklepy adresowane do młodzieży pojawiły się w Londynie na Carnaby Street w Soho i King’s Road w Chelsea.

Młodzież ta zaprzeczyła dotąd wydawałoby się oczywistej zasadzie życia społecznego – nie chcieli żyć w ten sam sposób jak ich robotniczy bądź urzędniczy ojcowie i matki.

Modsom utorowały drogę dwie subkultury młodzieżowe z lat 50. Pierwszą byli amerykańscy zbuntowani, anarchizujący bitnicy z ich beretami i czarnymi golfami (poeta Allen Ginsberg, pisarz Jack Kerouac, wokalista Tom Waits…). Drudzy - to ekstrawaganccy, dobrze sytuowani Teddy Boys (tedsi), od których modsi przejęli swe dandysowe, narcystyczne tendencje.

Modsom  utorowała drogę subkultura Teddy Boys, która w latach 70. odrodziła się w okresie glam rocka. Fot. pinterest.com
Modsom utorowała drogę subkultura Teddy Boys, która w latach 70. odrodziła się w okresie glam rocka. Fot. pinterest.com

Konsumenci mody

Modsi wbrew pozorom byli świadomymi konsumentami mody. Zapożyczyli istniejące symbole (flaga Wielkiej Brytanii, rozeta RAF) i zaadaptowali włoski i francuski styl ubierania się jako reakcję na amerykański brylantynowy look preferowany przez wiejskich i małomiasteczkowych rockersów.

Wcześni modsi identyfikowali się szytymi na miarę (lub dopasowanymi) garniturami dobrej jakości (z jedwabiu lub moheru) z marynarkami z trzema guzikami, białymi włoskimi koszulami, często z kołnierzykami typu button-down skojarzonymi z wąskimi krawatami i włoskimi zamszowymi butami ze szpiczastymi noskami (tzw. winklepicker). Całość uzupełniały duże ciemne okulary przeciwsłoneczne i kapelusze. Ich dziewczyny depilowały brwi, nosiły pantofle na niskim obcasie i spodnie biodrówki. Włosy strzygły na półdługo i przyklejały sztuczne rzęsy.

Modsi na co dzień nosili stroje drogich marek, dotychczas uważane w ich rodzinach za odświętne. Na początku lat 60. przemysł modowy dostosował się do rzeczywistości i wraz z odzieżą ready-to-wear pojawiły się mniej sztywne i mniej zuniformizowane style ubierania.

Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com
Swinging London. W modzie – królują minispódniczki, geometryczne wzory i jaskrawe kolory. Fot. pinterest.com

Scooter boys kontra collage boys

Jeżdżący skuterami scooter boys, ubierali się w wąskie spodnie, koszulki polo, wojskowe kurtki w amerykańskim stylu lub brytyjskie trencze Burberry. Część z nich nosiła koszulki z wydrukowanymi numerami.

Modsi z wyższych szkół artystycznych, snobistyczni i zarozumiali, to tzw. collage boys. Nosili bardzo krótko obcięte włosy, proste, wąskie spodnie lub dżinsy, koszulki polo marki Fred Perry z charakterystycznym złotym wieńcem laurowym na piersi, wygodne eleganckie buty – z elastyczną cholewką (czyli Chelsea), loafersy, desert boots, buty do kręgli, wojskowe amerykańskie kurtki z kapturami (parki), do których najczęściej przyszywali naszywki z Union Jackiem lub rozetę RAF-u.

Dziewczyny collage boysów nosiły niewyszukane ubrania, najczęściej męskie spodnie i koszulki i buty na płaskiej podeszwie. Miały wydepilowane brwi oraz krótko ostrzyżone, tapirowane  włosy w stylu lat 20. W odróżnieniu od mężczyzn – praktycznie nie stosowały makijażu (tak – collage boys stosowali makijaż!) i były bardziej zbliżone do męskiego stereotypu niż ich chłopcy (był to tzw. styl ticket). Ale ten który by oskarżył wymalowanych i wystrojonych collage boysów o lalusiowatość – srodze by się zawiódł! Mieli twarde pięści.

W miarę jak modsi stawali się mainstreamowi, szczupłe modelki jak Jean Shrimpton i Twiggy zaczęły propagować ich styl. Zaczęli działać niezależni projektanci mody, jak Mary Quant - znana z projektów minispódniczek i John Stephen, sprzedający swoja linię ubrań o nazwie His Clothes.

Skutery

Skutery wydawały się naturalnym wyborem elegancko ubierających się modsów - chroniły ubranie przed zabrudzeniem. No i były włoskie! W modzie były dwa typy maszyn - Vespa firmy Piaggio i Labretta produkowana przez Industria Meccanica Innocenti z Mediolanu.

Cena skutera w Wielkiej Brytanii była równa około połowy miesięcznych poborów młodego robotnika. Był więc osiągalny! Kto się identyfikował z subkulturą modsów - mógł sobie pozwolić na to wygodne i tanie włoskie cudo. Potem mógł zabrać się za przyozdabianie wehikułu w dodatkowe lampy i lusterka. I krążyć pomiędzy kawiarniami i butikami na Carnaby Street lub pomknąć na festiwal muzyczny do Brighton.

Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com
Jednym z elementów wyrózniających modsów były skutery - przeważnie włoskie, które ozdabiali dodatkowymi światłami i lusterkami. Ci wierni - robią to do dzisiaj. Fot. pinterest.com

Niewolnicy mody

W miarę ekspansji swej subkultury i „dołączania” do niej przemysłu modowego modsi stawali się niewolnikami własnej mody. Pierwotna chęć zademonstrowania sprzeciwu wobec podziałów klasowych za pomocą high fashion zmieniła się w pogoń za komercjalizującą się fast fashion - dobra stawały się coraz szybciej oklepane i nieinteresujące, a drogie buty kupione dziś – jutro stawały się niemodne. W tej sytuacji ubranie coraz bardziej stawało się drogim przebraniem.

Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. i 70. cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod and glam. Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod and glam. Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com
Jean Shrimpton, supermodelka lat 60. (i 70.) cechująca się wizerunkiem określanym jako ultra mod (and glam). Fot. pinterest.com

Muzyka, film i literatura

Wcześni modsi słuchali wysublimowanego modern jazzu – Milesa Davisa, Charliego Parkera, Dave’a Brubecka i Modern Jazz Quartet, a także amerykańską muzykę rythm and bluesową - Bo Diddley’a i Muddy Watersa. Muzyczna scena modsów była mieszaniną modern jazzu, rythm and bluesa, psychodelicznego rocka i soulu.

Rythm and blues pojawił się w Wielkiej Brytanii wraz ze stacjonującymi tam amerykańskimi czarnymi żołnierzami. Na początku lat 60. do modsów zaczęła docierać jamajska muzyka ska. Słuchali The Skatalites, Owena Graya, Derricka Morgana i Prince Bustera.

Oryginalni modsi gromadzili się w nocnych klubach, np. Flamingo i The Marquee w Londynie aby posłuchać najnowszych nagrań i podejrzeć najnowsze taneczne kroki. W miarę ekspansji subkultury na popularności zyskiwały kluby poza Londynem, np. Twisted Wheel Club w Manchesterze.

The Rolling Stones w latach 60. Fot. pinterest.com
The Rolling Stones w latach 60. Fot. pinterest.com
Small Faces był jesnym z zespołów wyznaczających modę modsów. Fot. pinterest.com
Small Faces był jesnym z zespołów wyznaczających modę modsów. Fot. pinterest.com
The Beatles na początku kariery upodabniali się do modsów, ale ich muzyka nie przyjęła się w tej subkulturze. Fot. pinterest.com
The Beatles na początku kariery upodabniali się do modsów, ale ich muzyka nie przyjęła się w tej subkulturze. Za to buty- tak. Fot. pinterest.com
The Kinks - zespól R&B który był jedną z wizytówek modsów. Fot. pinterest.com
The Kinks - zespól R&B który był jedną z wizytówek modsów. Fot. pinterest.com
The Who był zespołem głeboko osadzonym w subkulturze modsów. Fot. pinterest.com
The Who był zespołem głeboko osadzonym w subkulturze modsów. Fot. pinterest.com

Z trendami modowymi modsów współgrały brytyjskie zespoły rythm and bluesowe - The Rolling Stones, The Yardbirds, The Kinks. Wtórowały im The Who, Small Faces, The Creation, The Action, The Smoke i John's Children. The Beatles mimo początkowego wizualnego podobieństwa do modsów – nie zyskali wśród nich takiego uznania jak zespoły rythm and bluesowe.

Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright
Modsi na skuterach. Londyn, Carnaby Street. Lato 1979. Zdjęcia do filmu muzycznego Steppin' Out. Fot. Paul Wright

W późnych latach 70. nastąpiło odrodzenie modsów na bazie popularności zespołu The Jam i sukcesu filmu „Quadrophenia” (1979) Franca Roddama. Paul Weller, lider The Jam stał się znany pod pseudonimem The Modfather. Inne zespoły modsowego odrodzenia to Secret Affair, The Merton Parkas i The Lambrettas.

Styl ubierania się rude boys możemy zaobserwować np. u The Specials.

Ducha epoki modsów oddaje słynny film „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego (z tego filmu pochodzi scena występu zespołu Jardbirds, w której Jeff Beck niszczy swoją gitarę). Znaczący wpływ na modsów miał również obraz „Rzymskie wakacje” z 1953 roku.

Z kulturą modsów kojarzona jest również powieść Anthony BurgessaMechaniczna pomarańcza”, która posłużyła za kanwę słynnego filmu Stanleya Kubricka pod tym samym tytułem.

Na podstawie: wiki, blog.denley.pl, www.harpersbazaar.com, wyborcza.pl, rockklasyczny.blogspot.com

Tematy: Historia mody, Subkultury

Wróć

Podobne w serwisie

Jeszcze w dziale

Cena skutera w Wielkiej Brytanii w latach 60. była równa około połowy miesięcznych poborów młodego robotnika. Był więc osiągalny dla każdego, kto się identyfikował z subkulturą modsów. Fot. pinterest.com
Cena skutera w Wielkiej Brytanii w latach 60. była równa około połowy miesięcznych poborów młodego robotnika. Był więc osiągalny dla każdego, kto się identyfikował z subkulturą modsów. Fot. pinterest.com

Imieniny w Pink Lobster. Anna Samusionek i Robert Gątkiewicz. Fot. Mariusz Konfiszer/PIE
Imieniny w Pink Lobster. Anna Samusionek i Robert Gątkiewicz. Fot. Mariusz Konfiszer/PIE

W Pink Lobster. Jarek Walczyk, Iwona Niemczewska, Robert Skubisz, Wojciech Harapkiewicz, Monika Ignaciuk, Jarek Owczarczyk, Łukasz Konik i profesor Jaroslaw Dumanowski. Fot. Pink Lobster/PIE
W Pink Lobster. Jarek Walczyk, Iwona Niemczewska, Robert Skubisz, Wojciech Harapkiewicz, Monika Ignaciuk, Jarek Owczarczyk, Łukasz Konik i profesor Jaroslaw Dumanowski. Fot. Pink Lobster/PIE