przez Anna Rączka

Teoria śniadań białkowo-tłuszczowych wzięła się od kortyzolu, nazywanego hormonem stresu. Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca zaś spożywanie węglowodanów na pierwszy posiłek.  Fot. pexels.com
Teoria śniadań białkowo-tłuszczowych wzięła się od kortyzolu, nazywanego hormonem stresu. Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca zaś spożywanie węglowodanów na pierwszy posiłek. Fot. pexels.com

Śniadania węglowodanowe kontra białkowo-tłuszczowe

Anna Orzeł: Śniadanie to bez dwóch zdań to najważniejszy posiłek dnia. Powinno być wartościowe i pożywne, by dać nam energię na cały dzień. Mówi się, że śniadanie musi być odpowiednio zbilansowane, a więc zawierać odpowiednią ilość białka, tłuszczu i węglowodanów. I tutaj nasuwa się pytanie, co więc ze śniadaniami białkowo-tłuszczowymi?

Jeść, czy nie jeść?

Cała teoria śniadań białkowo-tłuszczowych wzięła się od bardzo ważnego hormonu- kortyzolu, nazywanego hormonem stresu.

Kortyzol charakteryzuje się dobowym rytmem wydzielania. Wzrost jego wydzielania następuje w nocy, a jego największe stężenie jest osiągane rano, niedługo po naszym przebudzeniu. Dlaczego? Ponieważ kortyzol odpowiada za stymulacje uwalniania zapasów glukozy, aby organizm miał z czego czerpać energię podczas snu. Gdy w nocy poziom cukru we krwi mocno się obniża, dochodzi do wzrostu wydzielania kortyzolu, adrenaliny oraz glukagonu. Dochodzi do rozkładania zmagazynowanej w glikogenie glukozy Glikogen zmagazynowany jest z kolei w mięśniach i wątrobie.

Rano kortyzol jest więc podwyższony, a w wyniku tego następuje wzrost stężenia glukozy w krwi. To tłumaczy fakt, że wiele osób po przebudzeniu nie odczuwa głodu i kubek kawy w zupełności im wystarcza.

Oczywiście w organizmie mamy jeszcze insulinę, która dba o to, aby stężenie glukozy było odpowiednie. Jednak, gdy dodatkowo dostarczymy w śniadaniu dużych ilości węglowodanów, szczególnie prostych - owoce, soki, rafinowane cukry, np. w płatkach śniadaniowych, dżemy, słodycze, spowoduje to znaczy wzrost glikemii i duży wyrzut insuliny. W następstwie nastąpi szybki spadek stężenia cukru (glukozy) we krwi, w efekcie czego będziemy czuli spadek energii, osłabienie i będziemy senni. Bardzo szybko będziemy też odczuwali ponownie głód.

Śniadania białkowo-tłuszczowe będą więc dobrym rozwiązaniem dla osób z nieprawidłową tolerancją glukozy, insulinoopornością oraz cukrzycą.

Tradycyjna Medycyna Chińska zaleca zaś spożywanie węglowodanów na pierwszy posiłek. Zgodnie z dobowym zegarem pracy narządów, maksimum energetyczne dla żołądka i jelita grubego przypada na godziny między 7-9 rano. Tłumaczy to, że ruchy perystaltyczne są najbardziej nasilone w godzinach porannych. Na śniadanie polecane są głównie produkty, które maja właściwości rozgrzewające nasz przewód pokarmowy, a więc zboża, kasze oraz płatki z dodatkiem suszonych lub świeżych sezonowych owoców. Gdy rano dostarczymy produktów z natury zimnych (mleko, nabiał), organizm musi zużytkować energię do ich podgrzania, aby je strawić.

Bardzo ważne jest więc obserwowanie naszego organizmu i naszych reakcji. Nie ma bowiem jeden uniwersalnej diety dla wszystkich, każdemu może służyć co innego. Jedni będą się czuli lepiej po śniadaniu bez węglowodanów, będą dłużej syci i nie będą senni. Inni jednak potrzebują rano dużej dawki energii pochodzącej z węglowodanów złożonych. Są to w szczególności sportowcy, osoby ćwiczące rano, osoby pracujący fizycznie.

Należy też pamiętać, że nie można drastycznie ograniczać węglowodanów w ciągu dnia, bo pełnią w organizmie bardzo ważne funkcje. Są niezbędne do prawidłowej pracy mózgu oraz tarczycy. Minimalna ilość węglowodanów w naszej diecie to 135 gramów każdego dnia.

Aby odpowiednio skomponować dietę zgłoś się do dietetyka.

Poniżej znajdziecie korzyści obu śniadań-bo wszystko ma swoje plusy i minusy i nie ma tylko jednej strony medalu.

Korzyści ze śniadań białkowo-tłuszczowych

  • nie powodują gwałtownych wzrostów stężenia glukozy
  • zapobiegają dużym wyrzutom insuliny, co jest bardzo ważne u osób z insulinoopornością i hiperinsulinemią
  • dają na dłużej uczucie sytości
  • sprzyjają spalaniu tkanki tłuszczowej

Korzyści ze śniadań węglowodanowych

  • dostarczenie podstawowego źródła energii do pracy wszystkich narządów
  • niezmiernie ważne dla sportowców - bez węglowodanów nie zbudujemy masy mięśniowej. Wzrost insuliny po spożytym posiłki przyczynia się do procesów anabolicznych tanki mięśniowej
  • działają rozgrzewająco, co jest szczególnie ważne dla tarczycy. Zgodnie z medycyną chińską, problemy z pracą tarczycy następują na skutek wychłodzenia tego narządu
  • dostarczenie większej ilości witamin z grupy B wraz z zbożami
  • dostarczenie niezbędnego błonnika- wpływ na wzmożenie ruchów perystaltycznych

Tematy: Dieta, Odchudzanie, Porady zdrowotne

Wróć

Materiały powiązane

Nie ma dostępnych aktualności.

Podobne w serwisie

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

W Pink Lobster. Jarek Walczyk, Iwona Niemczewska, Robert Skubisz, Wojciech Harapkiewicz, Monika Ignaciuk, Jarek Owczarczyk, Łukasz Konik i profesor Jaroslaw Dumanowski. Fot. Pink Lobster/PIE
W Pink Lobster. Jarek Walczyk, Iwona Niemczewska, Robert Skubisz, Wojciech Harapkiewicz, Monika Ignaciuk, Jarek Owczarczyk, Łukasz Konik i profesor Jaroslaw Dumanowski. Fot. Pink Lobster/PIE

Jeszcze w dziale

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się nowoczesnymi przepisami świątecznych potraw. Fot. allaboutlife.pl
IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się światecznymi przepisami. Fot. allaboutlife.pl

VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl
VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl

Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com
Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com

Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com
Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com

Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com
Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com