przez Ryszard Trawiński

Wykazano, że ocet jabłkowy, który jest naładowany enzymami, probiotykami i mikroelementami obniża ciśnienie krwi a na rany działa antybakteryjnie. Fot. pexels.com. Graf. rt
Wykazano, że ocet jabłkowy, który jest naładowany enzymami, probiotykami i mikroelementami obniża ciśnienie krwi a na rany działa antybakteryjnie. Fot. pexels.com. Graf. rt

Ocet jabłkowy na odchudzanie. Jaka jest prawda?

Przez dziesięciolecia ocet jabłkowy (ACV – tak mówią o nim lojalni fani na Zachodzie) zaliczany do tzw. superzywności, a to z powodu licznych korzyści zdrowotnych. Wykazano, że ten sfermentowany napój, który jest naładowany enzymami, probiotykami i mikroelementami obniża ciśnienie krwi, a na rany działa antybakteryjnie. Ocet został uznany za remedium między innymi na czkawkę, trądzik, zgagę, ból gardła i nieświeży oddech – pisze Amy Capetta w portalu womansday.com

Ale czy ten starożytny napój może także uporać się z brzuszkiem?

Odwołajmy się do nauki - pisze Capetta. W 2009 roku opublikowano w Journal of Agricultural and Food Chemistry badanie, które wykazały, że ACV może pomóc w zapobiec gromadzeniu się tłuszczu w organizmie i związanemu z tym przyrostowi masy ciała. Co prawda badano tylko myszy, ale japońscy naukowcy odkryli, że gryzonie, którym zaserwowano dietę o wysokiej zawartości tłuszczu, a następnie podano kwas octowy (główny składnik octu), straciły do 10 procent tłuszczu w porównaniu z myszami którym octu nie dano.

W tym samym roku eksperci z Arizona State University zbadali zarówno zdrowe dorosłe osoby, jak i te z cukrzycą typu 2. - Badanie wykazało, że osoby, które piły dwie łyżeczki ACV przed posiłkiem lub podczas posiłku miały niższe stężenie glukozy we krwi po posiłku, ale tylko wtedy, gdy posiłek składał się z węglowodanów złożonych - występujących w warzywach, pełnych ziarnach, ziemniakachi fasoli, w przeciwieństwie do węglowodanów prostych, jak rafinowany cukier i czy syrop glukozowo-fruktozowy (czyli kukurydziany) - mówi Keri Glassman, założyciel Nutritious Life. Kolejne badania, w 2013 roku wykazały, że jedna łyżka octu jabłkowego przed posiłkiem obniżyła poziom glukozy we krwi u dorosłych osób, które są obciążone ryzykiem cukrzycy typu 2. - Bycie osobą przedcukrzycową oznacza że poziom cukru we krwi jest wyższy niż normalny, a więc kontrolowanie cukru we krwi może być korzystne - kontynuuje Glassman.

Uważam, że możemy włączyć do diety octy, takie jak jabłkowy i z czerwonego wina, dodając je do warzyw - sugeruje Glassman. -Błonnik i woda z warzyw pomogą utrzymać uczucie pełni i nawodnienie, które pomaga w trawieniu i utrzymaniu wagi. Ocet zawiera w zasadzie zero kalorii - w przeciwieństwie do kremowych sałatkowych dressingów. Ale nie wierzę, że większość z nas potrzebuje octowych szotów przed jedzeniem.

A co na temat octu jabłkowego mają do powiedzenia polscy dietetycy? Mają trochę inne zdanie.

- Pacjentom, którzy mieli ogromny apetyt i zjadali bardzo obfite posiłki, zamiast leków farmakologicznych hamujących łaknienie zalecałam wypicie na pół godziny przed posiłkiem roztworu składającego się z łyżki octu jabłkowego i szklanki czystej, przegotowanej wody. Skutkiem czego było hamowanie spożycia dużej ilości pokarmu na jeden raz. Odchodził apetyt na słodycze i inne np. fast-foodowe zachcianki – mówiła Głosowi Wielkopolskiemu w kwietniu 2015 roku dietetyczka Agnieszka Łyko.

Agnieszka Łyko: Jedna łyżka od herbaty rozpuszczona w szklance wody wypita rano na czczo poprawia zdecydowanie samopoczucie i stabilizuje zdrowie. W celu wspomagania redukcji masy ciała można zastosować trzy razy dziennie - pół godziny przed głównymi posiłkami.

- Decydując się na jego (octu jabłkowego) spożywanie, należy zastosować się do określonych reguł: zalecana dzienna dawka to około 1-2 łyżek octu jabłkowego, dawkę octu rozcieńczyć w szklance przegotowanej wody lub soku, pić przed każdym posiłkiem 3 razy dziennie przez okres kilku tygodni – potwierdza dietetyk Magda Peszko na stronie mojdietetyk.pl

Tematy: Dieta, Fitness, Odchudzanie, Porady zdrowotne

Wróć

Materiały powiązane

Nie ma dostępnych aktualności.

Podobne w serwisie

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

W Pink Lobster. Jarek Walczyk, Iwona Niemczewska, Robert Skubisz, Wojciech Harapkiewicz, Monika Ignaciuk, Jarek Owczarczyk, Łukasz Konik i profesor Jaroslaw Dumanowski. Fot. Pink Lobster/PIE
W Pink Lobster. Jarek Walczyk, Iwona Niemczewska, Robert Skubisz, Wojciech Harapkiewicz, Monika Ignaciuk, Jarek Owczarczyk, Łukasz Konik i profesor Jaroslaw Dumanowski. Fot. Pink Lobster/PIE

Jeszcze w dziale

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się nowoczesnymi przepisami świątecznych potraw. Fot. allaboutlife.pl
IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się światecznymi przepisami. Fot. allaboutlife.pl

VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl
VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl

Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com
Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com

Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com
Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com

Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com
Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com