przez Ryszard Trawiński

Ćwiczenia mogą być prostym sposobem na zmniejszenie ryzyka utraty pamięci na starość, a nawet ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Dotyczy to także tych, którzy są genetycznie obciążeni ryzykiem zachorowania na nią. Fot. pexels.com

Pływaj, biegaj a nie zachorujesz na chorobę Alzheimera

Ćwiczenia fizyczne są takim samym błogosławieństwem dla mózgu, jak i dla ciała - wykazuje coraz większa liczba badań. Jak możemy wyczytać z portalu health.com, ćwiczenia aerobowe są tu królem.

- Większość badań związanych z wysiłkiem fizycznym skupiała się dotychczas na częściach ciała od szyi w dół. Badano serce, płuca - mówi portalowi health.com Ozioma Okonkwo, adiunkt na School of Medicine and Public Health Uniwersytetu w Wisconsin. - Teraz odkryliśmy, że musimy ruszyć w górę, do mózgu. Tam kryją się rzeczywiste korzyści wynikające z aktywnego stylu życia.

Ćwiczenia mogą być prostym sposobem na zmniejszenie ryzyka utraty pamięci na starość, a nawet ryzyka zachorowania na chorobę Alzheimera. Dotyczy to także tych, którzy są genetycznie obciążeni ryzykiem zachorowania na nią.

W raporcie z czerwca 2017 roku opublikowanym w Journal of Alzheimer’s Disease zanalizowano przypadki 93 dorosłych osób, których co najmniej jeden rodzic chorował na chorobę Alzheimera lub cechujących się co najmniej jednym genem powiązanym z wystąpieniem choroby Alzheimera. Ci z nich, którzy poświęcali co najmniej godzinę dziennie aktywności fizycznej o niewielkiej intensywności mieli lepszy metabolizm glukozy (co jest świadectwem zdrowia mózgu) niż osoby, które były bardziej leniwe.

Korzyści z ćwiczeń fizycznych, jakie odnosi mózg to nie tylko zapobieganie chorobom. Doktor Okonkwo zwraca uwagę na to, że osoby ćwiczące mają większą objętość obszarów mózgu związanych z rozumowaniem i funkcjami wykonawczymi.

- Przeprowadziliśmy serię badań i okazało się, że zwiększona wydolność aerobowa polepsza strukturę mózgu, jego funkcjonowanie i zdolności poznawcze. Ćwiczenia mogą także poprawiać nastrój – mówi. Badania Okonkwy wykazały również, że ćwiczenia mogą zmniejszyć wpływ zmian w mózgu na jego funkcje kognitywne. Ćwiczenia poprawiają zdrowie mózgu na różne sposoby. Gdy serce bije szybciej, zwiększa się przepływ krwi do mózgu. Dostarcza ona tlen, a mózg jest największym konsumentem tlenu w organizmie!

Aktywność fizyczna zwiększa także poziom neurotroficznego czynnika pochodzenia mózgowego (BDNF – brain-derived neurotropic factor), białka wydzielanego przez neurony, które pomaga w naprawie i ochronie komórek mózgowych przed zwyrodnieniem. Spełnia ono też rolę w rozwoju nowych komórek mózgowych i neuronów – wyjaśnia Okonkwo.

Trening siłowy także może przynieść korzyści mózgowi także zwiększając tętno.
Trening siłowy także może przynieść korzyści mózgowi także zwiększając tętno.

W innym badaniu Joe Northey z Instytutu Badań i Sportu Uniwersytetu w Canberze wykazał, że gdy podczas przejażdżki na rowerze stacjonarnym doświadczamy zwiększonego przepływu krwi do mózgu, a niesie ona w sobie szereg czynników wzrostu związanych z poprawą funkcji mózgu.

- Ćwiczenia mogą zmniejszyć ryzyko związane z wysokim poziomem cukru we krwi i nadciśnieniem tętniczym. To powinna być dodatkowa motywacja włączenia ćwiczeń do naszego stylu życia - mówi Northey.

Ćwiczenia aerobowe, takie jak bieganie i pływanie, wydają się być najlepsze dla zdrowia mózgu. - Podwyższają tętno, ciało pompuje więcej krwi do mózgu - mówi Okonkwo. Trening siłowy także może przynieść korzyści mózgowi także zwiększając tętno. Związek pomiędzy treningiem wytrzymałościowym a zdrowiem mózgu nie jest jeszcze ustalony, ale badania już są prowadzone.

Na dziś Northey zaleca połączenie ćwiczeń aerobowych i siłowych: - Oprócz poprawienia funkcji mózgu, należy spodziewać się poprawienia sprawności układu krążenia i siły mięśni, zmniejszenia ryzyka wystąpienia otyłości, cukrzycy i nadciśnienia tętniczego.

Tematy: Dieta, Fitness, Porady zdrowotne

Wróć

Materiały powiązane

Nie ma dostępnych aktualności.

Podobne w serwisie

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

Jeszcze w dziale

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się nowoczesnymi przepisami świątecznych potraw. Fot. allaboutlife.pl
IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się światecznymi przepisami. Fot. allaboutlife.pl

VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl
VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl

Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com
Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com

Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com
Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com

Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com
Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com