przez TownTrendy

Broke Alpert stawia sprawę jasno – musimy wyrzucić wszelki cukier z diety na trzy dni. Wszelki, więc prohibicja powinna objąć także naturalne cukry z owoców. Fot. pexels.com

Cukier precz czyli detoks metodą Brooke Alpert

Czym mniej cukru jemy, tym mniejsze ryzyko cukrzycy. Rezygnując ze słodzonych potraw być może szybciej stracimy zbędne kilogramy, albo nawet zyskamy jaśniejszą, młodziej wyglądająca skórę – czytamy w health.com. Niestety, dla większości ludzi rzucenie słodyczy nie jest proste, szczególnie na początku. Przynajmniej dla Amerykanów, bowiem tak twierdzi Brooke Alpert, amerykańska żywieniowiec, znana w USA ekspert i autorka książki „The Sugar Detox”.

Ale gdy zdamy sobie sprawę, jak duży wpływ na nas ma ów dodawany bez umiaru do naszego pożywienia cukier, nie powinniśmy się takiemu postawieniu sprawy dziwić. Broke Alpert twierdzi, że cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje nic innego jak… uboczne efekty odstawienia. Ludzie pozbawieni z dnia na dzień cukru będą rozdrażnieni, będą odczuwać zmęczenie albo będzie ich bolec głowa.

Cukier oprócz działania uzależniającego naraża nas na depresję, powoduje nadmierną nerwowość i drażliwość, powoduje problemy z pamięcią, zwiększa podatność na infekcje, powoduje szybsze starzenie się skóry i częste wypryski, przyczynia się do częstych infekcji grzybiczych i przerostu drożdżaków w przewodzie pokarmowym, przyczynia się do rozwoju komórek nowotworowych.

Więc – jak przez to przejść i uzyskać kontrolę nad naszymi „deserowymi zachciankami”?

Załatw to od razu

Alpert jest zdania, że z cukrem należy skończyć od razu. Żadnego ograniczania, powolnego odstawiania. Nic z tych rzeczy. - Byłoby to niczym instruowanie alkoholika, by pił mniej - podkreśla. Wyrzucenie słodyczy z jadłospisu z góry zmniejszy ryzyko, że będziemy naginać reguły, pozwalając sobie a to na ciasteczko, a to na pączka. Broke Alpert stawia sprawę jasno – musimy wyrzucić wszelki cukier z diety na trzy dni. Wszelki, więc prohibicja powinna objąć także naturalne cukry z owoców czy mleka. Te trzy dni będą prawdopodobnie ciężkie, ale dietetyczka jest zdania, że to najkrótszy czas potrzebny nam do przełamania starych nawyków.

Jedz dobrze

Odcięcie codziennych dostaw cukru niechybnie spowoduje bunt organizmu – przestrzega Alpert. Objawi się to zmianami nastroju i wahaniem poziomu energii. Aby sobie pomóc, powinniśmy spożywać wtedy wysokiej jakości produkty. - Utrzymaj zdrową dietę – mówi dietetyczka. Zaleca także picie dużych ilości wody, co jej zdaniem może pomóc w walce ze zmęczeniem i bólami głowy. Radzi także, aby jeść dużo warzyw i organicznego białka, co pomoże utrzymać apetyt pod kontrolą.

Zwalcz zachcianki

Nasze ciało pozbawione cukru z pewnością go zażąda. Zasypie nas słodkimi zachciankami. Remedium na to są zioła i przyprawy. – Używanie wielu ziół i przypraw, a także warzyw takich jak cebula, czosnek, czy niektórych cytrusów, jak limonka, pomoże zrezygnować z cukru – jedzenie nie będzie smakować okropnie. Alpert poleca także zimne napoje. Bardzo zimne. – Odkryliśmy, że naprawdę zimne napoje pomagają zmniejszyć apetyt na cukier – mówi Alpert. Nie trzeba rezygnować z ziół i przypraw. Wskazane jest picie wody, kawy, herbaty i herbat ziołowych – pisze Żyłowska.

Dodawaj do diety naturalny cukier – powoli

Po trzech dniach można już wprowadzać do diety niewielkie ilości artykułów zawierających naturalny cukier – na przykład miodu czy syropu klonowego. Zauważymy niechybnie, że smakować będą trochę inaczej. - Mamy na nowo skalibrowane kubki smakowe – twierdzi Alpert. - A to dlatego, że cukier zmniejsza naszą zdolność odczuwania naturalnej słodyczy. Trzydniowa cukrowa prohibicja sprawi, że  naturalnie słodkie pokarmy będą dla nas smaczniejsze.

Broke Alpert zaleca powolne dodawanie naturalnego cukru do naszej diety – na przykład dwie porcje owoców (w sensie - jabłko i banana) dziennie i wybór niesłodzonych produktów mleczarskich, takich jak zwykły jogurt. Odkładając je z powrotem do swojej diety. Wkrótce będziemy mogli egzystować przy diecie o niższych poziomach cukru naturalnego.

Detoks cukrowy w wydaniu polskim

Aleksandra Żyłowska w wylecz.to zauważa, że tak naprawdę mamy wiele odmian detoksu cukrowego, a najbardziej znane to: 10-dniowy – 8-tygodniowy. Ten pierwszy bardzo przypomina metodę Alpert - wyklucza nie tylko cukier prosty, ale jest postacią diety bez węglowodanów z wyłączeniem zbóż, kasz, ryżu i wysokoskrobiowych warzyw, jak ziemniaki, bataty i dynia. 8-tygodniowy detoks to dieta bez cukru prostego, z dużym ograniczeniem fruktozy, bazująca na produktach nieprzetworzonych.

Zdaniem Żyłowskiej, niezależnie od długości trwania kuracji można wyróżnić w niej kilka faz. Pierwsza to, przygotowanie do detoksu, które polega na ograniczeniu dotychczas stosowanych słodkich produktów, np. słodyczy, dżemu, napojów gazowanych, cukru i sztucznych słodzików, owoców bogatych w cukier – to faza którą pominąć zaleca z kolei Alpert. Druga to całkowite wyłączenie produktów zawierających cukier, również owoców, miodu i zdrowych zamienników cukru, co ma na celu odzwyczajenie się od słodkiego smaku; w wersji bardziej restrykcyjnej trzeba też zrezygnować z kasz, ryżu, pieczywa, płatków zbożowych.

Potem następuje właściwe oczyszczanie, które czasami może objawiać się pogorszeniem samopoczucia, bólami głowy lub mdłościami, a ma to związek z uwalnianiem toksyn z komórek tłuszczowych. Alpert kojarzy te objawy raczej z zespołem odstawienia. Detoks kończy stopniowe wprowadzanie do diety owoców, zdrowych słodyczy bez cukru, a wersji restrykcyjnej również źródeł węglowodanów złożonych.

Naszym zdaniem, bez względu na to, jaka drogę przyjmiemy, na jaką interpretację się zdecydujemy, ograniczenie cukru w diecie na sto procent pomoże naszemu zdrowiu. Choć to łatwe nie będzie, wszak cukier dodawany jest dzisiaj nawet do wędlin. Pozostaje na uważnie czytać etykiety.

Na podstawie: health.com, wylecz.to

Tematy: Dieta, Fitness, Odchudzanie

Wróć

Materiały powiązane

Nie ma dostępnych aktualności.

Podobne w serwisie

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

Jeszcze w dziale

W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com
W 2018 roku szacowano, że 64 proc. mężczyzn w Polsce miało wskaźnik BMI powyżej 25. W przypadku kobiet odsetek ten sięgał 49 procent. Fot. pinterest.com

Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com
Dieta pegańska to spodziewana nowa żywieniowa ideologia na rok 2019. T połaczenie dwóch żywieniowych „wyznań” - diety paleo i weganizmu. Fot. pexels.com

Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com
Cebula niezależnie od odmiany jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, wspomaga trawienie, pomaga obnizyć poziom cholesterolu. Fot. pexels.com

IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się nowoczesnymi przepisami świątecznych potraw. Fot. allaboutlife.pl
IX Warsztaty z Gwiazdą. Warszawa. Katarzyna Stuhr i Monika Mrozowska dzieliły się światecznymi przepisami. Fot. allaboutlife.pl

VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl
VII Warsztaty z Gwiazdą. 28 lutego, Warszawa, Electrolux Taste Center. Fot. allaboutlife.pl

Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com
Kortyzol utrzymamy w ryzach na przykład odpowiednio dozowaną aktywnością fizyczną. Fot. pixabay.com, pexels.com

Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com
Cukier zachowuje się w naszym organizmie niczym narkotyk, więc wyeliminowanie go z diety spowoduje zespół odstawienia. Fot. pexels.com

Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com
Podczas snu wypoczywamy, a organizm regeneruje się i gromadzi energię niezbędną na kolejny dzień. Fot. pexels.com